Programmering valgfag – samling i Oslo

08.06.16 at 09:44 Legg igjen en kommentar

I går og i dag har jeg vært på samling (og er fortsatt) for skoler som i gang med programmering valgfag fra høsten. Ikt-senteret har åpnet MOOC’en (de første modulene, kommer flere) som skal støtte lærerne i arbeidet – og den kan man melde seg på her: http://iktsenteret.no/aktuelt/registrer-deg-pa-programmerings-mooc

Det har vært mye informasjon og gode tips, og det virker på forsamlingen som det er både interesse og engasjement er stort for de som skal i gang med dette valgfaget.

Noe av det som ble sagt i går i forhold til bruk av teknologi er at vi på mange måter ikke har utnyttet mulighetene som dette gir – et spørsmål som ble stilt var om kalkulatoren egentlig var noe annet enn den gamle regnestaven, hvis det fortsatt er de samme tingene vi gjør. Burde vi ikke heller utnytte mulighetene som den enorme datakraften kan gi oss bedre?

Andre utsagn fra gårsdagen;

Hva er så spesielt med programmering? Det er nødvendig kompetanse for å forstå og utvikle framtidens teknologi – og at det er bedre med kreativ kontroll heller enn avansert bruker. Datamaskinen kan gi råd til mennesker og styre maskiner – på bakgrunn av ulike former for beregninger. Datamaskinen er en kameleon som kan framstå som mange ulike maskiner (for eksempel at mobilen også er et kamera, et oppslagsverk og lignende). Programmering er en måte å tenke på, det er systematisk problemløsing – man må lage presise algoritmer. Det er også sjelden en løsning – store muligheter for kreativitet.

I dag har det, til nå, vært snakket om erfaringer fra kodeklubber og forsøk i noen skoler – og et av tipsene for å få med så mange som mulig er å ha en kodetime, slik at man får et inntrykk av hva det handler om. Mange tror man trenger gode kunnskaper i programmering, men det er ikke nødvendig. Det er viktig at vi også får jenter til å velge et slikt fag, og ikke at det bare er de mest interesserte guttene. I forhold til vurdering – som kan være en utfordring fordi det finnes så mange ressurser på nett – er å la elevene skrive logg, forklare sin egen kode og hvilke valg man har gjort. Det er også vanskelig å lage for åpne oppgaver, det er bedre å si; lag et spill hvor du bruker denne funksjonen. Jeg kunne også tenke meg at man lagde for eksempel en hinderløype – det er vanskelig å finne ferdig produsert kode for dette.

Enkelte steder har ungdommer hatt kurs for elever på SFO, det synes jeg er en god ide.

I slutten av august åpner påmelding til hack4no, i desember er det nasjonal kodetime og i oktober er det codeweek. Mange muligheter for å bli med og skape lokale arrangementer.

Når det gjelder læreplanen i faget så er det mulig å nå kompetansemålene uten investering i mye utstyr. Jeg ser imidlertid at forskjellen på å ha noe mer enn en datamaskin og ikke vil handle mye om motivasjon. Mitt forslag er derfor at man har noen objekter som kan fysisk kontrolleres, for eksempel sphero, droner eller andre typer roboter. Da kan man prøvekjøre koden man lager og visuelt se om det fungerer eller hvor man må starte feilsøking. Dette tror jeg også virker mer motiverende. Mange produkter er så enkle å håndtere at jeg tror alle vil oppleve mestring.

Jeg tror derfor at jeg ville investert i noen slike produkter, men man kan ikke kjøpe en til hver. Også saker som Arduino, Raspberry Pi, microBit, littleBits og MakeyMakey er noe jeg ville sørget for å ha tilgjengelig. Det å lage noe med stoffer, for eksempel gjennom å bruke ledende «sytråd» for å skape kretser til ulike typer dioder tror jeg kan appellere til mange – det er mange muligheter. Personlig synes jeg også at 3D-printing kan være morsomt, selv om dette ikke har direkte med programmering og koding å gjøre.

Det skal uansett bli spennende å gå i gang med disse prosjektene framover, og jeg følger da kommuner som både har fått penger til utstyr og kommuner med adskillig dårligere råd – lærere med god kompetanse, og andre som ikke har arbeidet med programmering før – så det blir interessant og følge med utviklingen på de ulike skolene.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Undervisning og læringsmuligheter – og om fag-fordypning-forståelse Breakout [undervisningsopplegg]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


