Undervisning og læringsmuligheter – og om fag-fordypning-forståelse

Jeg har lest meg gjennom Stortingsmelding 28 Fag-Fordypning-Forståelse – en fornyelse av Kunnskapsløftet, i tillegg til en del andre rapporter knyttet til tema. I presentasjonen har jeg tatt ut noen punkter som jeg syntes var viktige, og jeg synes ikke denne stortingsmeldingen er så dum. Noen har ment at den omhandler digitale ferdigheter i liten grad, men jeg synes faktisk at den har flere punkter hvor den peker på styrking av disse ferdighetene. Det som blir spennende er jo selvfølgelig hvordan den ser ut i praksis – men det som gleder meg er at den ligner veldig på tanken bak det jeg skrev om min skolereform for en god stund tilbake. Den skrev jeg i oktober 2014;  En ny skolereform. (føler meg litt ovenpå nå og har lyst til å si «velkommen etter» til departementet)

Slik jeg tolker innholdet kan det se ut som at mine kampsaker gjenspeiles godt; refleksjon og kritisk tenking blir nevnt mange ganger, tverrfaglighet og emner som etikk, bærekraft – og mange av 21. århundrets ferdigheter som problemløsning, utholdenhet, kreativitet, samarbeid og kommunikasjon. Kort sagt hva man trenger av kunnskaper og ferdigheter i en stadig mer digitalisert og globalisert verden. Veldig fint å se at departementet også foreslår å gjøre om grunnleggende FERDIGHETER til grunnleggende KOMPETANSER. Det har jeg ventet på.

Jeg ser også når det gjelder digitale ferdigheter – eller forhåpentligvis digital kompetanse – så ønsker man å fokusere på hvordan dette gjenspeiles i de ulike fags egenart. Ikke ulik tanken vi har hatt om IKTplan.no, hvor det er noe om det i grunnskoleutgaven – men hvor det jobbes med faginnganger for versjonen som skal publiseres til høsten. Alt vil nok ikke være på plass, men det er en start.

Spørsmålene dere bør stille dere er hvordan endringer i rammeverk og hva man ser for seg av undervisning og læringsmuligheter i overskuelig framtid, vil påvirke den rollen dere har som lærere – og hvordan dere allerede i dag kan begynne å trekke fordeler av dette gjennom å endre egen praksis.

Legg igjen en kommentar

