OneNote og Kahoot

Det er massiv opplæringsvirksomhet om dagen. Jeg farter rundt i Luster kommune og holder på med opplæring i OneNote for alle lærerne. Til nå har jeg vært på 5 av 8 skoler, og de neste 3 blir tatt denne og neste uke. Det er flotte lærere jeg har med å gjøre, og de ser mange muligheter, spesielt med klassenotatblokk. Artig å se hvordan de tar til seg et verktøy de færreste har hatt kunnskap om fra før. Imidlertid krever en slik satsing at man har godt samarbeid med IT, og at løsningene er satt opp riktig – slik at man unngår påloggingsproblemer og tilsvarende utfordringer som gjør implementering av programvaren vanskeligere. Takk og pris har jeg med meg gode IT-folk også, som løser problemer som oppstår fortløpende. Det skal bli spennende å se hva vi kan få til framover – jeg skal jobbe med denne kommunen fram til neste sommer.

Jeg har også produsert mange Kahooter den siste tiden, både quizzer og surveys, for TV2 Skole. Mange lærere og elever liker dette verktøyet, men jeg ser at fortsatt er det mange som fortsatt lager quizzer med faktaspørsmål. Det er i seg selv greit nok, men verktøyet ar så mange flere muligheter i seg. Bruk av survey liker jeg aller best – da kan man ta utgangspunkt i hva elevene svarer og diskutere videre derifra. Jeg lagde meg en liten mal for min produksjon – og under er et eksempel fra en kort survey jeg lagde i forbindelse med et nyhetsinnslag om at hele 61% av ungdommer har fått snapper med seksualisert innhold.

kahoot

Det er også fint å bruke bilder til spørsmål, og der har jeg lagt litt jobb i å finne gode bilder til Kahooter jeg har laget om ulike land. Disse er som quizzer, og hvor jeg har hentet bilder som kan illustrere særtrekk og kjennetegn ved landene. Bildene bør gi en dypere mening og ikke bare være rene illustrasjoner – det tenker i alle fall jeg. Selv om det er quizz så går det an å gi mye faktainformasjon både i spørsmålene, i svaralternativene og i bildene. Under en om Tyskland, og det er klart at det er mange andre ting man kunne hatt fokus på – men viser denne som et eksempel på hva jeg har tenkt under produksjonen av akkurat denne Kahooten. Den finner du også på denne lenka hvis du vil bruke den som en Kahoot: https://play.kahoot.it/#/k/c8799945-862b-4bee-a5d1-2f4ab8d5f6fe

Legg igjen en kommentar

