Undervisningstips

17.03.16 at 10:47 Legg igjen en kommentar

Det finnes et utall kilder med undervisningstips på nett. I dag har jeg sett litt på hva Smithsonian tilbyr av læringsressurser – jeg synes det er spennende å søke rundt og se om det er noe jeg kan ta med meg og bearbeide videre for å skape refleksjon og undring.

Av tingene på Tweentribune, som nettsiden heter, kan man kanskje tenke seg noen av de følgende oppgavene – lettere bearbeidet av meg;

Regn, regn og mer regn

I Norge har vi mye regn så kanskje det å designe en paraply passende for våre værforhold kan være en interessant oppgave. Elevene må tenke gjennom hvordan paraplyen skal fungere for å gi best mulig beskyttelse i regnvær – samtidig som den skal være lett å ta med seg og ikke være for dyr. Selv har jeg en «birdcage»-paraply som gir mer beskyttelse enn en tradisjonell paraply, og jeg vet at det har vært eksempler på paraplyer som er «heldekkende» – med plast som henger ned og beskytter hele kroppen. Hvordan skal man sørge for å håndtere vind – skal den være aerodynamisk for at den ikke skal vrenge seg? Hvordan skal man løse problemet med at det drypper av paraplyen når man kommer inn i bygninger eller skal reise kollektivt? Hvilken vei skal den kollapse? Hva slags materiale skal brukes? Hva slags design (fargevalg, mønster) skal den ha?

I tillegg til å designe paraply så kan man også bruke regn til å utforske noen andre ting; hvordan lukter det rett før deg begynner å regne, mens det regner, rett etter det har sluttet å regne? Hvorfor lukter det slik?

Kvinnelige statuer

Kvinnedagen er passert, men jeg synes likevel at dette kan være en interessant øvelse. Se deg rundt i nærområdet, eller søk på nett, etter statuer – og tenk over at de fleste er statuer av menn, ikke kvinner. Hva kan det komme av? Hvilke kvinner burde vi ha statuer av?

«Familietre»

I stedet for å lage et ordinært familietre skal elevene lage et slektskart, med 3- 4 generasjoner bakover i tid, hvor de setter inn kjente personer fra historien i sin oversikt. De lager seg derfor nye foreldre og besteforeldre basert på historiske personer, men må også forklare hvorfor de har valgt akkurat disse personene – og hvorfor de kunne tenkt seg å ha dem i sitt slektstre. De må også huske å få med personer fra riktig tidsperiode (at «foreldre» kan være personer som lever i dag – og for en 12-åring vil foreldre kanskje måtte være født i tidsperioden 1970-1985, besteforeldre 20-30 år før dette igjen osv).

Framtidsdesign

Hva slags produkter vil vi få i framtiden? I filmene «Tilbake til framtiden» så man eksempler på produkter som finnes i dag, og andre som ikke finnes. Bruk gjerne sci-fi som inspirasjon for hva man kan tenke seg, og beskriv hvordan slike produkter skal fungere.

En annen innfallsvinkel er å ta utgangspunkt i dyre- og planteriket. Her er de mye inspirasjon å hente. Se for eksempel på hvordan blekkspruter endrer farge etter omgivelsene eller hvordan slyngplanter finner feste for å vokse oppover. Andre bruker naturen som inspirasjon for å lage design på klær, for eksempel at man lager bretter basert på for eksempel roser for å skape et unikt uttrykk.

Og når man først er inne på klær; lag spesifikke oppgaver som å designe sportsantrekk som passer for ulike idrettsaktiviteter. I noen idretter skal det vært tettsittende, mens i andre må man ha noe mer «rom» for å gjøre ulike aktiviteter.

Katastrofe

La elevene tenke gjennom hvordan ulike typer naturkatastrofer kan ramme mennesker, og få dem til å utarbeide en oversikt over nødutstyr til bruk i slike situasjoner. Hva vil man trenge hvis man plutselig blir utsatt for vulkanutbrudd, jordskjelv eller tsunamier? Eller at det blir ekstrem tørke, varme eller i store nedbørsmengder og flom? Hvordan skal en plan for håndtering av krisen og eventuell evakuering se ut – også for barn, gamle, kjæledyr osv.? Kommunikasjon med andre kan være et nøkkelord.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Hva har realityserier, samordnet opptak og Nobelprisen i økonomi felles? Liten statusoppdatering

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: