Undervisningstips

Det finnes et utall kilder med undervisningstips på nett. I dag har jeg sett litt på hva Smithsonian tilbyr av læringsressurser – jeg synes det er spennende å søke rundt og se om det er noe jeg kan ta med meg og bearbeide videre for å skape refleksjon og undring.

Av tingene på Tweentribune, som nettsiden heter, kan man kanskje tenke seg noen av de følgende oppgavene – lettere bearbeidet av meg;

Regn, regn og mer regn

I Norge har vi mye regn så kanskje det å designe en paraply passende for våre værforhold kan være en interessant oppgave. Elevene må tenke gjennom hvordan paraplyen skal fungere for å gi best mulig beskyttelse i regnvær – samtidig som den skal være lett å ta med seg og ikke være for dyr. Selv har jeg en «birdcage»-paraply som gir mer beskyttelse enn en tradisjonell paraply, og jeg vet at det har vært eksempler på paraplyer som er «heldekkende» – med plast som henger ned og beskytter hele kroppen. Hvordan skal man sørge for å håndtere vind – skal den være aerodynamisk for at den ikke skal vrenge seg? Hvordan skal man løse problemet med at det drypper av paraplyen når man kommer inn i bygninger eller skal reise kollektivt? Hvilken vei skal den kollapse? Hva slags materiale skal brukes? Hva slags design (fargevalg, mønster) skal den ha?

I tillegg til å designe paraply så kan man også bruke regn til å utforske noen andre ting; hvordan lukter det rett før deg begynner å regne, mens det regner, rett etter det har sluttet å regne? Hvorfor lukter det slik?

Kvinnelige statuer

Kvinnedagen er passert, men jeg synes likevel at dette kan være en interessant øvelse. Se deg rundt i nærområdet, eller søk på nett, etter statuer – og tenk over at de fleste er statuer av menn, ikke kvinner. Hva kan det komme av? Hvilke kvinner burde vi ha statuer av?

«Familietre»

I stedet for å lage et ordinært familietre skal elevene lage et slektskart, med 3- 4 generasjoner bakover i tid, hvor de setter inn kjente personer fra historien i sin oversikt. De lager seg derfor nye foreldre og besteforeldre basert på historiske personer, men må også forklare hvorfor de har valgt akkurat disse personene – og hvorfor de kunne tenkt seg å ha dem i sitt slektstre. De må også huske å få med personer fra riktig tidsperiode (at «foreldre» kan være personer som lever i dag – og for en 12-åring vil foreldre kanskje måtte være født i tidsperioden 1970-1985, besteforeldre 20-30 år før dette igjen osv).

Framtidsdesign

Hva slags produkter vil vi få i framtiden? I filmene «Tilbake til framtiden» så man eksempler på produkter som finnes i dag, og andre som ikke finnes. Bruk gjerne sci-fi som inspirasjon for hva man kan tenke seg, og beskriv hvordan slike produkter skal fungere.

En annen innfallsvinkel er å ta utgangspunkt i dyre- og planteriket. Her er de mye inspirasjon å hente. Se for eksempel på hvordan blekkspruter endrer farge etter omgivelsene eller hvordan slyngplanter finner feste for å vokse oppover. Andre bruker naturen som inspirasjon for å lage design på klær, for eksempel at man lager bretter basert på for eksempel roser for å skape et unikt uttrykk.

Og når man først er inne på klær; lag spesifikke oppgaver som å designe sportsantrekk som passer for ulike idrettsaktiviteter. I noen idretter skal det vært tettsittende, mens i andre må man ha noe mer «rom» for å gjøre ulike aktiviteter.

Katastrofe

La elevene tenke gjennom hvordan ulike typer naturkatastrofer kan ramme mennesker, og få dem til å utarbeide en oversikt over nødutstyr til bruk i slike situasjoner. Hva vil man trenge hvis man plutselig blir utsatt for vulkanutbrudd, jordskjelv eller tsunamier? Eller at det blir ekstrem tørke, varme eller i store nedbørsmengder og flom? Hvordan skal en plan for håndtering av krisen og eventuell evakuering se ut – også for barn, gamle, kjæledyr osv.? Kommunikasjon med andre kan være et nøkkelord.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s