Hva har realityserier, samordnet opptak og Nobelprisen i økonomi felles?

Jeg sitter og lager oppgaver knyttet til Nobelprisen i økonomi, basert på en filmserie på samfunnsokonomi.no. Noe av det som slår meg er at prisen fra 2012 – som handler om markedsdesign og stabile markedsløsninger uten bruk av prismekanismer – gjenspeiles i flere områder i samfunnet.

Jeg synes teorien er interessant, og som det framgår i filmen ser vi den igjen blant annet i forbindelse med samordnet opptak. Det er også interessant å se den brukt på områder som det å finne seg en livspartner, selv om jeg ser klare utfordringer i et slikt system – den blir litt for instrumentell i forhold til områder som handler om følelser – men som tanke er det på en måte litt fengende. Kanskje mange ville syntes at livet ble litt lettere på denne måten? Samtidig ser jeg klart at i mange realityserier brukes samme prinsipp, man skal prøve å skape allianser som begge parter tjener på – men der mangler det ofte det helt essensielle; nemlig ærligheten framfor å tenke strategisk.  Jeg synes filmene er vel verdt et lite blikk – de omhandler tunge samfunnsøkonomiske emner på en ganske lettfattelig måte.

På Nobelprize.org lenker de også opp til dette spillet i forbindelse med denne utdelingen – her skal man handle med andre land og vurdere i hvilken grad alle tjener på partnerskapet.

Legg igjen en kommentar

