Transportplan – også lokalt?

02.03.16 at 22:23 Legg igjen en kommentar

Jeg har ikke lest den nasjonale transportplanen, men har fått med meg at man planlegger sykkelveier til mange millioner. I tillegg noe opprusting av jernbane i sentrale østlandsområder. Dette er sikkert fine saker, men jeg ser at vi i distrikts-Norge har noen utfordringer som jeg skulle ønske man kunne ta mer hensyn til.

I dag har jeg f.eks. vært tur/retur Trondheim. Det var kort varsel fordi jeg erstattet en foreleser som hadde måttet melde frafall på grunn av sykdom. Planen var at jeg skulle komme om en måned, men siden det var bestilt møterom, elevene hadde fri osv ble det til at jeg kastet meg rundt og reiste nå. Riktignok har jeg selv bestemt å bo i Sogn og Fjordane, og det er klart dette ikke er verdens beste utgangspunkt når man reiser så mye som det jeg gjør. Likevel har jeg noen forhåpninger om at reisa skal gå ganske greit. Dessverre er det ingen konkurranse på fly her – så bare kostnaden med fly tur/retur kom på den nette sum av kr 6954. I tillegg litt flybuss og sånt – så totalt har dagens reisekostnader passert kr 7500. Jeg flyr billigere til USA for den prisen eller jeg kunne tatt en uke med all inclusive på sydligere breddegrader. Første utfordring av at flyet jeg skulle ta til Bergen var forsinket pga dårlige forhold på Gardermoen. Jeg var derfor spent på om jeg ville nå flyet jeg skulle ta til Trondheim fra Flesland. Heldigvis holdt tiden, hvis ikke hadde det ikke vært vits i å reise hjemmefra i det hele tatt – da hadde jeg kommet for sent til dagens foredrag.

Når jeg skulle hjem igjen viste det seg at flyet fra Værnes ble forsinket, og da visste jeg det spøkte for flyet mitt hjem fra Gardermoen. Jeg forsøkte å få byttet til et tidligere fly, men det gikk ikke. Jeg var derfor spent på om tiden ville holde. Flyet ble ikke så forsinket som først antatt, og det ble gitt beskjed videre om at vi var sent innkomne. Jeg fikk til og med beskjed om hvilken gate jeg skulle gå til. Flyet mitt skulle reise 19.55 fra Gardermoen – og jeg stod ved skranken 19.46. Denne gaten krevde buss ut til flyet, og den bussen hadde kjørt – uten meg. Personen i skranken sa at jeg var for sen og derfor måtte ta et senere fly. Jeg opplyste at vi var sent innkomne, at det var gitt beskjed og at det ikke gikk senere fly. Han ringte ut til bussen, og fikk i første omgang ikke helt sjåføren med på å hente meg – men etter at sjåføren oppdaget at jeg overhørte samtalen kom han likevel. Han syntes også jeg var sen og måtte skylde meg selv, mens jeg fortalte at jeg ikke fikk flyet fra Værnes til å fly fortere. Jeg kom derfor med likevel – men syntes det ikke er helt ok at man ikke kan holde i 5 min når man vet årsaken til forsinkelsen. Vi er også alltid litt spente når flyet blir forsinket ut – i dag ikke bare pga meg, men også pga avising. Vi har en mistanke om at værforhold lokalt tidvis blir brukt som unnskyldning for ikke å lande hvor jeg skal, men fortsetter til neste flyplass fordi flyet skal stå der om natten – og at dette skyldes at det blir problemer med hviletid for pilotene om de går ned her først. Kanskje vi bare er litt mistroiske slik sett, men mang en gang har reisen hjem blitt ganske mye lenger fordi det å gå til neste flyplass fører til at vi får minst 2 timer bakketransport hjemover. Enkelte ganger har jeg havnet i Oslo eller Bergen framfor å lande hjemme. Valget mitt har derfor vært å kjøre mye bil eller reise med buss mellom øst og vest. Bussen koster for øvrig 1/3-del av prisen for fly, og jeg har opplevd at det faktisk er raskere med buss enn fly – hvis flyet lander andre steder enn planlagt. En vanlig flytur for meg tur/retur Oslo + flytog kommer på den nette sum av ca kr 4000. Ikke billig, og ikke hvert syvende minutt heller akkurat.

Det er ikke første gang jeg får problemer fordi fly er forsinket, noe som har ført til at jeg i 99% av tilfellene reiser dagen før – for å være sikker på at jeg når fram. Hvis ikke flyet går – noe som også skjer med jevne mellomrom – har jeg ingen andre alternativer for å nå fram i tide.

For et par uker siden skulle jeg ta bussen østover, men etter at et annet selskap fikk denne ruta har man sluttet med plassgaranti. Tidligere var vi garantert plass – man satt opp ekstra busser om nødvendig – og det er fint når man har avgang 3 ganger i døgnet. Denne gangen var bussen full, og jeg kom ikke med. Da var alternativet å ta nattbuss og komme til Oslo ti på seks om morgenen, kjøre selv eller ta fly. Så den gangen ble det fly – til en mye dyrere pris. Med tanke på pris ble det da slik at bare transporten til og fra Oslo alene overstiger det jeg tjente på disse dagene. Det er kjedelig det.

Når vi betaler så mye for reise som vi gjør, og har så få alternativer hadde det vært fint om man la til rette for at vi faktisk om fram og tilbake i alle fall. Aller helst skulle jeg gjerne sett vi fikk det litt billigere, men i alle fall såpass pålitelig at jeg kunne reise om morgenen i stedet for å reise dagen før. Det hadde også vært fint om reisetidspunktene var litt bedre tilpasset det å jobbe. Inn om morgenen går fint, men tilbake er det verre. Bussen reiser for eksempel 14.35 – det blir en litt vel kort dag.

Bortsett fra reisa har det vært en fin dag i dag – og veldig hyggelig å få være med lærerne på Tiller vgs🙂

Entry filed under: Privat. Tags: .

Lese digitalt Effekten av globalisering

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


