Ideer for idemyldring

I forbindelse med samarbeid hører idemyldring naturlig med. Jeg fant derfor fram denne presentasjonen med tips – som jeg tydeligvis ikke hadde publisert tidligere (annet som lenke for nedlasting tydeligvis). Det kan aldri bli for mange ideer – jo flere, jo bedre 🙂

Noen steder i flytdiagrammene har jeg satt inn ei klokke – det er fordi man må tenke på tidsbruken (sette hvor mye tid elevene skal få bruke på denne delen av aktiviteten). Andre steder har jeg satt inn tankeboks – dette var mest fordi jeg skulle huske selv hva jeg mente). Her er imidlertid en forklaring på de som ikke er så opplagte;

  •  slide 6 zenhage: dette er en historie om en bekjent av meg som var i en japansk zenhage for ikke lenge siden. I hagen var det 12 steiner, men hele poenget var at uansett hvor man plasserte seg i hagen kunne man aldri se alle steinene samtidig. Lærdommen var derfor; noen ganger må du skifte ståsted for å se alt
  • slide 6 sokratiske spørsmål; dette handler om at man ofte må spørre hvorfor flere ganger for å grave seg ned i problemet. Tenk på Sokrates; han spurte hva det ville si å være modig. Svaret var at man ble på sin post i et slag selv om det var farlig. Deretter spurte Sokrates om man var modig dersom det var mer farlig å rømme derifra. Han spurte også om man var modig dersom man ikke visste det var farlig osv.
Legg igjen en kommentar

