Ideer for idemyldring

29.02.16 at 16:28 Legg igjen en kommentar

I forbindelse med samarbeid hører idemyldring naturlig med. Jeg fant derfor fram denne presentasjonen med tips – som jeg tydeligvis ikke hadde publisert tidligere (annet som lenke for nedlasting tydeligvis). Det kan aldri bli for mange ideer – jo flere, jo bedre🙂

Noen steder i flytdiagrammene har jeg satt inn ei klokke – det er fordi man må tenke på tidsbruken (sette hvor mye tid elevene skal få bruke på denne delen av aktiviteten). Andre steder har jeg satt inn tankeboks – dette var mest fordi jeg skulle huske selv hva jeg mente). Her er imidlertid en forklaring på de som ikke er så opplagte;

  •  slide 6 zenhage: dette er en historie om en bekjent av meg som var i en japansk zenhage for ikke lenge siden. I hagen var det 12 steiner, men hele poenget var at uansett hvor man plasserte seg i hagen kunne man aldri se alle steinene samtidig. Lærdommen var derfor; noen ganger må du skifte ståsted for å se alt
  • slide 6 sokratiske spørsmål; dette handler om at man ofte må spørre hvorfor flere ganger for å grave seg ned i problemet. Tenk på Sokrates; han spurte hva det ville si å være modig. Svaret var at man ble på sin post i et slag selv om det var farlig. Deretter spurte Sokrates om man var modig dersom det var mer farlig å rømme derifra. Han spurte også om man var modig dersom man ikke visste det var farlig osv.

Entry filed under: læring. Tags: , .

En bedre lærer? Klasseledelse – det handler om oppførsel

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: