Programmering valgfag – et forslag til plan

Jeg ble sittende i helgen og jobbe meg gjennom alle aktivitetene på code.org (20-timerskurset) – og synes dette er en god innfallsvinkel til å jobbe med programmering. Dette førte til at jeg lagde et forslag til undervisning, aktiviteter og oppgaver knyttet mot dette kurset – og som jeg syntes man burde starte med hvis man skal ha valgfaget programmering. Det gir en grunnleggende forståelse som man gjenbruker i andre deler av undervisningen. Selv om aktivitetene ligger ferdige på code.org tenkte jeg at de måtte jobbe litt mer med forståelse enn bare å gjøre aktivitetene i seg selv – og derfor ble det noen oppgaver og kommentarer knyttet til hver «scene». Jeg har også laget et forslag til fordeling av de resterende 29 dobbeltimene i faget – uten at disse er helt gjennomarbeidet ennå. Kommentarer mottas gjerne. Oppdatert: dette gjelder altså år 1 av 3

Jeg lagde derfor et lite hefte (i underkant av 30 sider) som du kan laste ned her: Programmering som valgfag leksjon 1-9

4 comments

  1. Kjempefint og nyttig arbeid Eva!

    Vennlig hilsen Sven Olaf Brekke Rektor Odda ungdomsskole 97558475 Twitter. @svenolafbrekke

    “If I had asked the people what they wanted, they would have said faster horses” – Henry Ford-

  2. Ole og Øystein og Monika og jeg i Bergen er begeistret! Vi får med ni ungdomsskoler fra vår by. Og er klar for planlegging.

Legg igjen en kommentar

