Programmering valgfag

Det er flere skoler som lurer på å søke om midler til forsøk med programmering som valgfag, og jeg har snakket med noen av dem. Andre som er interessert i å søke vil finne informasjon på denne lenka, og forsøkslæreplanen finnes som pdf på denne lenka. Søknadsfristen er for øvrig 1. mars – så det er ikke lenge til.

Det er sikkert mange som har gode ideer og planer for hvordan et slikt fag kan være, men jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg ville tenkt. For det første er det et timetall på 57 (60 minutters-enheter) – noe som jeg antar vil bety at man kjører en dobbeltime i uka gjennom hele skoleåret. Som en sammenligning er ei arbeidsuke på 40 timer (alternativt 37,5) – så dette er egentlig ikke mye tid totalt sett. Man må derfor ha et ambisjonsnivå i samsvar med dette. Jeg tenker at man må tenke mye praktisk aktivitet – at mye av tiden går med til teoretisk tilnærming er neppe meningen, og det er heller ikke mye motiverende. Lista må også ligge på et nivå som gjør at alle kan få til noe – uavhengig av kunnskap og tidligere erfaringer.

Så hvor skal man starte? Jeg tok utgangspunkt i forsøkslæreplanen og så på hva som skulle læres – og da var valget kort til å se på code.org, og på det å starte arbeidet med å bruke 20-timerskurset – selv om det er beregnet på elever allerede fra 5.klasse. Her er det mye praktisk arbeid som skal til, men jeg tenker at man må jobbe med litt mer enn bare å gjøre aktivitetene og skrev derfor noen oppgaver knyttet til de første 20 aktivitetene. Jeg har for øvrig laget en liten plan for å dekke alle mål og bruke alle dobbelttimene – hvor man senere ser på andre saker også; fra spill og hjemmesider til utvikling av app.

Legg igjen en kommentar

