Programmering valgfag

20.02.16 at 21:32 Legg igjen en kommentar

Det er flere skoler som lurer på å søke om midler til forsøk med programmering som valgfag, og jeg har snakket med noen av dem. Andre som er interessert i å søke vil finne informasjon på denne lenka, og forsøkslæreplanen finnes som pdf på denne lenka. Søknadsfristen er for øvrig 1. mars – så det er ikke lenge til.

Det er sikkert mange som har gode ideer og planer for hvordan et slikt fag kan være, men jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg ville tenkt. For det første er det et timetall på 57 (60 minutters-enheter) – noe som jeg antar vil bety at man kjører en dobbeltime i uka gjennom hele skoleåret. Som en sammenligning er ei arbeidsuke på 40 timer (alternativt 37,5) – så dette er egentlig ikke mye tid totalt sett. Man må derfor ha et ambisjonsnivå i samsvar med dette. Jeg tenker at man må tenke mye praktisk aktivitet – at mye av tiden går med til teoretisk tilnærming er neppe meningen, og det er heller ikke mye motiverende. Lista må også ligge på et nivå som gjør at alle kan få til noe – uavhengig av kunnskap og tidligere erfaringer.

Så hvor skal man starte? Jeg tok utgangspunkt i forsøkslæreplanen og så på hva som skulle læres – og da var valget kort til å se på code.org, og på det å starte arbeidet med å bruke 20-timerskurset – selv om det er beregnet på elever allerede fra 5.klasse. Her er det mye praktisk arbeid som skal til, men jeg tenker at man må jobbe med litt mer enn bare å gjøre aktivitetene og skrev derfor noen oppgaver knyttet til de første 20 aktivitetene. Jeg har for øvrig laget en liten plan for å dekke alle mål og bruke alle dobbelttimene – hvor man senere ser på andre saker også; fra spill og hjemmesider til utvikling av app.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

LMS – learning eller management som hovedfokus? Programmering valgfag – et forslag til plan

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: