LMS – learning eller management som hovedfokus?

Norske skoler har investert i LMS i mange år etter hvert, men jeg synes nok fortsatt at mange av disse fungerer mer som distribusjonssentraler enn som en støtte for elevenes læring. Dette skyldes at bruken av LMS gjenspeiler skolens/lærerens behov for å holde oversikt og rapportere – framfor at man tenker på hva slags nytte dette skal ha for elevene. LMS blir derfor mange steder tørt og kjedelig, noe jeg også har opplevd i forhold til fag jeg selv har fulgt – der dukker det tidvis opp noen oppgaver som skal besvares og så leveres i en passende innleveringsmappe. Deretter får jeg (kanskje) en vurdering – oftest i form av noe lite konstruktivt. Personlig synes jeg derfor at mange av investeringene i LMS ikke gir gevinsten som kunne vært mulig dersom dette hadde blitt et aktivt verktøy med fokus på elevene.

Dersom man bare skal distribuere informasjon og oppgaver finnes det mange andre, og enklere, måter å gjøre dette på. Det er også lite fokus på om bruken av LMS skal foregå i før, under eller etter undervisning. Når man derfor spør meg hva jeg synes om de ulike LMS’er pleier jeg derfor å svare at det kanskje ikke er så nøye hva man velger, men hvordan man velger å bruke det man har kjøpt. Det er i alle fall ikke vits i å kjøpe noe som ikke blir brukt. For ordens skyld; det finnes selvfølgelig hederlige unntak som bruker funksjonaliteten på en god måte – men i det store og hele er det mer sjeldent at jeg opplever virkelig god bruk.

Jeg blir derfor litt glad når jeg tar en titt på Skooler. Denne plattformen gir meg håp om en bedre utnyttelse av samhandlings- og planleggingsverktøy enn jeg ser ellers. Jeg liker spesielt godt, sikkert ingen overraskelse for mange, at et av de store navene er OneNote. OneNote er et fantastisk verktøy, og jeg har brukt det i over 16 år nå. Jeg vet av erfaring at elever som får ta det i bruk synes at dette er en god måte å både samle egne notater og kunne samhandle med andre. Jeg tror at denne type verktøy gir elevene bedre oversikt, og notatverktøy ligger høyt på lista når det gjelder forutsetninger for læring. Det som er lærerens oppgave i det hele er å gi elevene strategier i hvordan de skal skrive gode notater – deretter har de verktøyet de trenger.

Tidligere har deling av notatblokker vært litt tilfeldig, men her får man samlet notatblokkene enkelt og greit – og man kan opprette klassenotatblokker, noe jeg synes er en stor fordel. Da har elevene hver sin hvor de har fellesområde med lærer, og lærer har en notatblokk med egne inndelinger for hver elev. På den måten skjer distribusjon raskt – lærer skriver inn og legger til filer i sin notatblokk (gjerne i innholdsbiblioteket) og elevene får dette ut i sine notatblokker for å jobbe videre med innholdet.

Når jeg ser på inngangssiden til portalen er det ikke så ulikt hvordan jeg jobber i praksis, og det tror jeg er en stor fordel. Man bruker verktøy som kalender – og hvor man ikke bare har inn timeplan, men man kan også legge inn aktiviteter (f.eks. at det er skidag eller lekser/oppgaver som skal gjøres). Omtrent slik jeg bruker min egen kalender for å holde oversikt og styre tiden. For meg er det helt naturlig at elevene lærer seg å jobbe på samme måte. Andre verktøy er selvfølgelig de vanlige i Officepakka, som Word, Excel og PowerPoint – i tillegg til OneNote som allerede er nevnt. Også verktøy jeg bruker mye i min hverdag.

For kommunikasjon har man f.eks. Skype liggende, i tillegg til at man kan sende meldinger og eposter. Yammer er et verktøy hvor man f.eks. kan sette opp grupper eller tema og abonnere på disse – dette verktøyet har blitt mye utbredt i næringslivet. Det er også andre produksjonsverktøy som ligger her, f.eks. Sway.

For å finne annen informasjon finnes også en videokanal, og et kunnskapssenter. Man lager også oppgaver som distribueres til grupper (elev/klasse/fag) – og alt lagres i bakkant i OneDrive/Sharepoint. Hensikten er selvfølgelig å gjøre overgangene sømløse. Samarbeid hjem-skole har egen funksjonalitet.

Kort sagt har jeg håp for denne portalen, kanskje fordi den ligner mye på hvordan jeg selv jobber, og fordi jeg føler at da blir elevene mer aktive i sin egen læring. Selvfølgelig vil bruken av også denne være avhengig av hvordan skolen tar den i bruk – på samme måte som for all annen programvare. Det må uansett være læringen som styrer teknologien – ikke omvendt. Noen vil kanskje si at vi ikke trenger slike portaler, men jeg tror nok at mange vil sette pris på rask tilgang til ulikt innhold via tiles (som dere ser i skjermdumpen under) – det er jo slik vi tilnærmer oss all annen programvare også, enten det er på PC, brett eller mobil.

skooler

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s