Caseoppgave

Yngstedatter fikk utlevert gruppeoppgave i dag – og jeg syntes den var «frisk». Kort fortalt er caseoppgaven om en nyutdannet lærer som skal starte på en skole som er 20 år gammel, og hvor mesteparten av de som jobber der har vært der fra starten. Læreren gleder seg til å komme igang med elevsentrert undervisning og problemløsning – men de andre lærerne ler av ham og sier at det var noe de hadde i R97, og de sier videre at i K06 handler det om læringsmål og å gjøre det godt på nasjonale prøver. Da har man ikke tid til å jobbe tematisk og tverrfaglig. Læreren gir seg ikke og til slutt blir det avtalt at han skal få holde et innlegg om dette på neste møte i kollegiet. Han forbereder seg godt, men vet ikke at de andre lærerne også forbereder seg – de ønsker å stoppe maset hans en gang for alle. Skriv ca 5 sider om hva læreren bør legge fram og hva slags motargumenter han sannsynligvis vil møte – og skriv hvordan han bør besvare motargumentene.

Jeg kommenterte opplesingen kun med et «fantastisk» – og gleder meg til å se hva de kommer fram til i sin innlevering.

Advertisements

2 comments

  1. Det hørtes definitivt friskt ut. Men kanskje ikke så fjernt fra en del virkeligheter som en gjerne skulle like å tro.
    Hadde sikkert vært spennende og lærerikt for flere enn denne klassen å få se noen av disse oppgavebesvarelsene 🙂

  2. Ja – det er nok ikke så fjernt fra virkeligheten enkelte steder, og jeg tror også at det kan bli spennende lesning. Får se om jeg får tilgang til noen av dem etterhvert 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s