Hva skal være synlig for hvem?

15.12.15 at 11:47 Legg igjen en kommentar

Jeg har blitt mer og mer opptatt av hva slags informasjon som skal være synlig for hvem etter disse årene jeg har jobbet med digital kompetanse. Vi deler mer og mer, og ofte uten å ha gjort oss noen store tanker om hvem som kan, og bør, se det vi publiserer. Etterretningstjenester over hele verden har fått en mye enklere jobb når det gjelder overvåking – vi gir fra oss mer opplysninger frivillig enn de vanligvis ville fått lov til å hente inn – selv med loven i hånd. Det er et paradoks synes jeg. Vi gir fra oss navn, adresse, bilder, hvm vi er venner med, hva vi holder på med til enhver tid osv. Som et lite krydder; forfatteren av boka Googlization of Everything har beregnet at verdien av dine personopplysninger var verdt ca 500 doller i året for Google – og det tror jeg må ha vært rundt 2010.

Informasjonen brukes, og misbrukes. Det har vært eksempler på uskyldige meldinger som har ført til at mennesker ikke har sluppet inn i USA eller fått besøk av politiet på døra – noe som tilsier at vi skal tenke gjennom hvordan vi uttrykker oss på nett. Selv husker jeg min gamle hendelse med søk etter ulike typer våpen og terror på nett (i forbindelse med oppgavelaging) som førte til at jeg fikk melding på skjermen om at Google ville registrere min IP-adresse. Det var såpass skremmende at jeg var bekymret for at jeg hadde fått rødt flagg på navnet da jeg søkte visum for innreise til USA. Takk og pris har det ikke sett ut til å gi noen konsekvenser i så måte siden jeg har hatt innreise dit to ganger etter denne episoden.

Med terrorfrykten har det selvfølgelig noe positivt ved seg at man prøver å fange opp og forhindre slike hendelser, så mitt håp er bare at man er litt mer bevisst i forhold til hva man publiserer, hvor man publiserer og hvem som kan se det. Under har jeg laget et lite skjema som kan brukes for å tenke over hvem du ønsker skal se dine opplysninger og publiseringer – og på side to kan man reflektere litt over hvilke konsekvenser dette kan få hvis «alle» kan se det. Man fargelegger bitene slik at man får et visuelt bilde av hva man tenker. Neste punkt på lista blir selvfølgelig å sjekke om du har satt på personverninnstillinger som passer med hva du mener andre skal se.

Uheldige episoder som folk har oppdaget har f.eks. vært at de har fått økte forsikringspremier, ikke fått jobb, nedsatt kreditt eller nektet lån. Noen av disse episodene skyldes ikke nødvendigvis den enkelte, det handler også om at man bruker algoritmer av typen; mennesker som handlet på disse stedene har ofte problemer med å betale regningene sine – og derfor kan du, selv med god økonomi, også risikere at kredittverdigheten din blir vurdert ned fordi du også handlet her. Se også innlegget; Alt du avslører om deg selv på nett

Entry filed under: læring, web2.0. Tags: , , , , .

Dårlige IKT-ferdigheter (ICIL-studie) Vannavtrykk [video]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


