Hva skal være synlig for hvem?

Jeg har blitt mer og mer opptatt av hva slags informasjon som skal være synlig for hvem etter disse årene jeg har jobbet med digital kompetanse. Vi deler mer og mer, og ofte uten å ha gjort oss noen store tanker om hvem som kan, og bør, se det vi publiserer. Etterretningstjenester over hele verden har fått en mye enklere jobb når det gjelder overvåking – vi gir fra oss mer opplysninger frivillig enn de vanligvis ville fått lov til å hente inn – selv med loven i hånd. Det er et paradoks synes jeg. Vi gir fra oss navn, adresse, bilder, hvm vi er venner med, hva vi holder på med til enhver tid osv. Som et lite krydder; forfatteren av boka Googlization of Everything har beregnet at verdien av dine personopplysninger var verdt ca 500 doller i året for Google – og det tror jeg må ha vært rundt 2010.

Informasjonen brukes, og misbrukes. Det har vært eksempler på uskyldige meldinger som har ført til at mennesker ikke har sluppet inn i USA eller fått besøk av politiet på døra – noe som tilsier at vi skal tenke gjennom hvordan vi uttrykker oss på nett. Selv husker jeg min gamle hendelse med søk etter ulike typer våpen og terror på nett (i forbindelse med oppgavelaging) som førte til at jeg fikk melding på skjermen om at Google ville registrere min IP-adresse. Det var såpass skremmende at jeg var bekymret for at jeg hadde fått rødt flagg på navnet da jeg søkte visum for innreise til USA. Takk og pris har det ikke sett ut til å gi noen konsekvenser i så måte siden jeg har hatt innreise dit to ganger etter denne episoden.

Med terrorfrykten har det selvfølgelig noe positivt ved seg at man prøver å fange opp og forhindre slike hendelser, så mitt håp er bare at man er litt mer bevisst i forhold til hva man publiserer, hvor man publiserer og hvem som kan se det. Under har jeg laget et lite skjema som kan brukes for å tenke over hvem du ønsker skal se dine opplysninger og publiseringer – og på side to kan man reflektere litt over hvilke konsekvenser dette kan få hvis «alle» kan se det. Man fargelegger bitene slik at man får et visuelt bilde av hva man tenker. Neste punkt på lista blir selvfølgelig å sjekke om du har satt på personverninnstillinger som passer med hva du mener andre skal se.

Uheldige episoder som folk har oppdaget har f.eks. vært at de har fått økte forsikringspremier, ikke fått jobb, nedsatt kreditt eller nektet lån. Noen av disse episodene skyldes ikke nødvendigvis den enkelte, det handler også om at man bruker algoritmer av typen; mennesker som handlet på disse stedene har ofte problemer med å betale regningene sine – og derfor kan du, selv med god økonomi, også risikere at kredittverdigheten din blir vurdert ned fordi du også handlet her. Se også innlegget; Alt du avslører om deg selv på nett

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s