Dårlige IKT-ferdigheter (ICIL-studie)

Jeg leser på forskning.no at ICIL-studien fra 2013 viser at norske ungdommer har dårlige IKT-ferdigheter. Studien har rangert elever på en skala fra 1 til 4, og i artikkelen står det at i underkant av en tredel av de norske elevene vurderes å ha høy dyktighet og presterer på de to øverste ferdighetsnivåene. Samtidig viser resultatene at hver fjerde av de norske elevene presterer på det laveste ferdighetsnivået (nivå 1) eller under dette. Disse elevene behersker kun elementære ferdigheter innen bruk av IKT. Det står også: De norske elevenes IKT-bruk ligger under det internasjonale gjennomsnittet i alle fag, bortsett fra i norsk. Hvis en tar utgangspunkt i hyppig IKT-bruk, er forskjellen mellom det norske og internasjonale snittet størst i matematikk og naturfag.

Studien ble foretatt i 2013, så jeg håper jo at det har blitt noe bedre når vi snart skriver 2016 – men jeg er ikke overbevist.

Hva er det som må til for å få opp bruken? Nå har vi gjort ting i så mange år som tydeligvis ikke virker at det må skje en endring i måten vi tilnærmer oss dette på. Noen må våkne – og det bør skje snart. Det bør være et varsel at vi ligger under det internasjonale gjennomsnittet – med tanke på at dette handler om elevenes framtid.

Jeg har i alle fall ikke gitt opp, og ser noen lyspunkter – men ser også at mange også begynner å bli frustrerte over at endringer skjer for sent, og at de begynner å bli slitne av å være ildsjeler. Men man får leve i håpet og håpe det er noe i at «det er i motbakke det går oppover».

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s