Selfies [undervisningstips]

31.10.15 at 14:48 Legg igjen en kommentar

Forrige uke satt jeg sammen med TV2Skole og medielærere fra Nordahl Grieg. Vi planla undervisningsopplegg innenfor temaer som personvern, opphavsrett og kildekritikk. En ekstraoppgave som ble laget til personvern handlet om selfies, og oppgaven som skal testes ut er som følger;

Mange publiserer selfies, bilder av seg selv. Tenk over dine egne og venners selfies, og selfies av kjendiser og andre som du finner på sosiale medier – f.eks. Twitter, Facebook og Instagram.

Hvordan man tar selfier endrer seg jevnlig. Vi har sett eksempler på «ducklips» og «stoneface», selfies tatt bakfra, selfies som bare viser ben eller rygg osv. En rapport fra Statens medieråd, Sverige, har funnet ut at gutter og jenter har ulikt utgangspunkt for selfies – slik du ser i tabellen under. Diskuter om det finnes noen generelle regler for hvordan man tar selfies.

selfiesTenk deg at du skal lage fire nye profiler der du framstiller deg selv på en annen måte enn vanlig. Du kan velge mellom disse «typene»:

  • En selfie til bruk for jobbsøking
  • En selfie som ligger ved søknaden om å få være med i Paradise hotel
  • En selfie hvor du framstår som crazy og leken
  • En selfie hvor du er sporty
  • En selfie hvor du framstår som en supernerd
  • En selfie som viser deg som trendsetter
  • En selfie hvor du er soss eller friker, trendsetter

Hvorfor har du valgt å ta bildene på denne måten? Hva har du lagt vekt på?

How to take good selfies (Wikihow)
Rapporten Duckface/Stoneface (Statens medieråd, Sverige)

Det var derfor litt vittig at jeg i dag kom over nettstedet Kunst rett vest – hvor de tidligere i høst har hatt en utstilling med selfies. Flere skoler på Østlandet har tydeligvis deltatt i prosjektet, og hvor kompetansemål i hovedsak er knyttet mot K&H, ungdomtrinn. Noe av det som har blitt diskutert i prosjektet er at kunstnere gjennom alle tider har avbildet seg selv – også en slags selfie. Det er derfor ingen ny «oppfinnelse».  Jeg syntes tankekartet de hadde laget var så bra at jeg ville gjengi det her.

tankekart

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , .

En matematisk utfordring på Halloween Kildekritikk [undervisningsopplegg]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: