En Kahoot knyttet til OD2015

09.10.15 at 13:45 Legg igjen en kommentar

Denne uka har blant annet Operasjon Dagsverk vært tema for oppgavelaging for TV2 Skole, og som vanlig prøver jeg å lese meg opp på de ulike tema. Inntektene fra årets prosjekt går til Amnesty International Norges arbeid for seksuelle og reproduktive rettigheter i Chile, Peru og Argentina.

Jeg gikk derfor til nettsiden til OD og der fant jeg noen oppgaver hvor de tenker at elever skal stille seg opp under utsagn som «enig», «uenig», «kanskje» og «vet ikke» i forhold til ulike påstander som blir presentert. Dette kan passe fint til en Kahoot tenkte jeg da, og så lagde jeg rett og slett en slik basert på en del av utsagnene i oppgaven «Fire hjørner» og la også til noen egne utsagn. Elevene må velge mellom de fire svaralternativene nevnt over. Kahooten finner du på denne lenka

Påstandene jeg har brukt er;

  1. Det er umulig å skape likhet mellom fattige og rike
  2. Vi burde hjelpe eldre og fattige i Norge, fremfor å drive med bistand i u-land
  3. Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok
  4. Det er bedre å gi ungdom i utviklingsland penger enn utdanning
  5. Det er greit å bruke vold for å stoppe urettferdighet
  6. Demokrati er alltid bedre enn diktatur
  7. Handel fører til utvikling
  8. Ungdom kan være med på å forandre verden
  9. Noen mennesker er mer verdt enn andre
  10. Mer kunnskap om kropp og seksualitet fører til at færre blir unge mødre
  11. Romantiske følelser og seksuelle erfaringer handler også om menneskerettigheter
  12. Det er uproblematisk å ta utdannelse samtidig som du er ung mor
  13. Lover bør overstyre religiøs overbevisning og/eller tradisjoner
  14. Samfunnet får mer igjen for å gi utdanning til gutter enn til jenter
  15. Operasjon Dagsverk burde heller gi penger til nødhjelp enn å støtte utdanningsprosjekter
Entry filed under: læring, web2.0. Tags: , , , , , .

Skal arkitektur styre undervisningen eller omvendt? IKT-ansvarlig?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


