Barn skal bli bedre voksne enn dagens voksne (lørdagsrefleksjoner)

19.09.15 at 13:24 Legg igjen en kommentar

En ny begivenhetsuke er over, blant annet med et hyggelig besøk på Askøy. Der snakket jeg om mye forskjellig – men også om, som vanlig, at dagens elever er framtiden. Etter at jeg kom hjem så jeg tilfeldigvis en video på Ted.com som har noe av samme tematikk. Den er fra 2010, men fortsatt er innholdet aktuelt. I foredraget snakker Adora Svitak om at barn ofte blir kalt barnslige, men hun lurer på om det å være voksen alltid betyr at man er ansvarlig – og peker mot kriger, konflikter og andre menneskeskapte katastrofer igangsatt av voksne. Hun sier også at dagens barn ikke skal bli kloner av dagens voksne, dagens barn må bli bedre – slik at vi får utvikling. For meg betyr dette at å jobbe med livslang læring, lære å lære, problemløsning og kreativitet er viktig – for at barn skal få utviklet sitt potensiale. Dette er en video verdt å se, og dere finner den med norsk teksting nederst i blogginnlegget.

En annen video jeg så på handlet blant annet om kart; John Green: The nerd’s guide to learning everything online. Det som var interessant her var at de som tegnet kart av og til la inn falske byer, som en måte å beskytte opphavsretten på. Hvis andre publiserte kart hvor disse falske byene var med kunne man lett vise til at de hadde kopiert hva en selv hadde laget, og saksøke dem for å få erstatning. En slik by var Agloe, en falsk by som var sammensatt av navnene til de som hadde laget et bestemt kart. Senere ble et annet kart publisert, og hvor denne byen var tatt med. De opprinnelige rettighetsinnehaverne saksøkte, men det viste seg at det faktisk fantes en slik by i virkeligheten – på akkurat dette stedet. Folk hadde nemlig begynt å reise til dette stedet som var inntegnet – og etter hvert hadde de begynt å bosette seg der. Det man kan trekke ut av historien er at dersom et sted ikke er inntegnet vil ingen reise dit, men hvis det er markert vil folke sjekke ut hva dette er for en plass. Den samme regelen kan gjelde for oss alle når det gjelder våre personlige kart – hvilke reiser vi vil foreta oss gjennom livet. Da mener jeg ikke fysiske steder, men kanskje muligheter vi aldri vil se fordi de ikke er markert på våre personlige kart. Hvis vi ikke vet om disse mulighetene vil vi heller aldri ta reisen dit.  Det er noe å tenke over.

En tredje video jeg så på var; Kathryn Schulz: On being wrong. Den er også lett filosofisk i formen. Hun sier at det å ha feil ikke gjør noe med oss, men det å innse at man tar feil fører til at man kan få en rekke følelser; sint, at man er dum, føler seg nedfor osv. Vi prøver derfor hele tiden å ha rett, uten å tenke over muligheten for at det vi tror kan være feil. Hun sier vi er blinde for at vi kan ha feil, noe som gjør at vi tror vi har rett – til det er for sent. Vi lærer tidlig at de som får dårlige karakterer er de som er dumme og late, og at det som må til for å lykkes i livet er å ha alt rett. Vi tror at hvis vi svarer galt, så er det noe som er galt med oss. Når vi tror vi har rett, tror vi at vår tro gjenspeiler virkeligheten – men hvordan skal vi forklare at andre kan mene noe annet? Ofte tenker vi at de ikke har all informasjon, at de er dumme eller at de rett og slett er vanskelige. Det er menneskelig å feile – og er det noe vi bør ha lært oss så er det at selv om vi tror noe kommer til å skje, så er det ofte noe helt uventet som hender i stedet for. Vi må tørre å gå utenfor vår lille sfære og tenke over at vi kanskje tar feil – fordi det er slik livet faktisk er.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Lese digitalt og viktigheten av navigasjon Tolke statistikk er en viktig ferdighet [undervisningsopplegg]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: