Lese digitalt og viktigheten av navigasjon

Jeg leser meg gjennom OECD-rapporten Students, Computers and Learning – Making the Connection, hvor jeg vil kommentere innholdet mer etter hvert – men noe av det første jeg kan si er at det den peker på er ikke at elever ikke blir flinkere av økt databruk (slik overskriften kan tyde på i Utdanningsnytt). Rapporten peker på at dersom man ikke endrer sin undervisningspraksis, ja da har ikke bruk av teknologi noen økt effekt. Altså helt i tråd med hva jeg ellers prediker på blogg, kurs og foredrag. Man kan ikke – som det populært heter – sette strøm på gamle metoder. Mer om dette i et senere innlegg.

Noe annet som fanget oppmerksomheten min mens jeg leste gjennom handlet om det å lese digitalt – og disse tankene måtte jeg skrive ned for meg selv. Det er opplagt at dårlige digitale ferdigheter vil gi dårligere resultater, og jeg er glad for at tingene de peker på samtidig er ting vi har tatt med i iktplan – som styrker meg i troen på at vi har tenkt rett i det arbeidet. Dette var mine stikkord;

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s