Litt info fra pågående arbeid, og et par tips

Nok en uke er over og jeg arbeider meg i retning av neste. Den siste måneden har det blitt reising hver uke – og med mange ulike typer oppdrag.

Denne uka startet med filmproduksjon, deretter Fredrikstad og Lørenskog før jeg satte kursen hjemover. Nå blir det straks avgårde igjen – neste uke starter i Odda, for så å bevege seg til Kristiansand. Jeg håper i alle fall jeg slipper massivt regnvær av typen jeg har opplevd denne uken.

Det var et svært hyggelig besøk i Fredrikstad med kickoff for lærerne,  og vi har satt i gang en prosess med blant annet implementering av IKTplan. Dette er hva jeg kaller en «lightimplementering» – hvor vi gjør tilgjengelig en presentasjon annenhver uke – og hvor spørsmål delvis er egenrefleksjon og delvis plenumsdiskusjon. Vi har startet med søk, og jeg skrev en kort intro på epost for å forklare hva dette handler om;

Da er vi i gang med å tenke framover, og noe av det vi skal i gang med er å arbeide med de digitale ferdighetene. Vi har valgt å starte med søk, fordi de å ha gode søkeferdigheter er viktig.

Vedlagt finner du en presentasjon som handler om søk. Jeg vil at du skal se gjennom presentasjonen og tenke gjennom egenrefleksjonsspørsmålene. Disse spørsmålene er ikke tenkt at du skal svare på i plenum, de handler om at du kan bli mer bevisst din egen praksis. Spørsmålene som er merket plenum derimot, de ønsker jeg at dere sammen diskuterer – helst på fellestid slik at alle får samme forståelse, men i alle fall i teamene.

Tenk også på hvordan du kan lage aktiviteter som gjør at elevene må søke informasjon på Internett. De trenger trening i å finne gode søkeord og å være kritiske til det de finner. Kanskje du i løpet av denne uka eller neste kan lage en faglig aktivitet som fordrer at elevene må søke etter informasjon på Internett? I disse valgtider kunne dere f.eks. ha valgt å søke etter informasjon om hvilke saker som er viktige valgkampsaker lokalt og sette opp en oversikt over hvordan ulike partier stiller seg i disse sakene. Da vil dere i alle fall finne aktuelle kompetansemål i norsk og samfunnsfag. Noen saker kan kanskje kobles mot naturfag, f.eks. vern av områder, forsøpling eller forurensing. Etiske spørsmål kan kobles mot KRLE. Dere kan kanskje hente noen tips her: https://evabra.wordpress.com/2015/08/20/valget-2015-forslag-til-oppgaver/

Bruk gjerne før/ettertestene på søkemålene for å se hva elevene kan – og ikke kan. Hvis dere laster ned presentasjonene (pptx-variantene) vil dere i notatfeltet i presentasjonen finne informasjon om hva som bør være svar eller hva man bør tenke over i forhold til spørsmål/utsagn.

Et par andre anbefalinger for dere;

Målet er å holde temaet «varmt» over litt lengre tid, og samtidig gi noen tips til heving av egenkompetanse i den retningen vi skal jobbe – for vi har mange planer som skal settes ut i livet. Små drypp kan vel best beskrive det jeg tenker her, i tillegg til noen samlinger og oppfølginger med blant annet videomøter framover. Selve presentasjonene ligger i fanen Implementering og kompetanseheving øverst på denne nettsiden. Det vittige er også at akkurat når jeg hadde sendt denne ut fikk jeg en henvendelse fra en annen kommune som lurte på om jeg hadde noen tips for tilsvarende arbeid der. De fikk derfor også samme epost, og likte godt å jobbe slik. Er det flere som ønsker å stå på mailinglista for å motta disse epostene er det bare å gi meg beskjed.

Fordi jeg skal følge opp framover også med nettmøter har jeg et tips for dette. Ofte er problemet ute i skolene at de enten ikke har samme programvare som meg, at de må registrere seg og laste ned før vi kommer i gang osv. En tjeneste som raskt gir oss videokonferanse, der hvor vi i hovedsak bare skal se hverandre og diskutere muntlig er appear.in. Enkelt og greit, ingen registrering, ingen nedlasting – bare opprett et rom og gi lenka til de som skal delta. Inntil 8 kan være med uten at det koster noe.

Et annet tips fra denne uka var artikkelen i Aftenposten om hvordan en fisketur kan brukes for å lære elevene om politikk. Utgangspunktet er noen venner som reiser på fisketur og hvordan de skal fordele fisken fordi det er ulik innsats fra de enkelte. I artikkelen har de beskrevet hvordan de ulike partiene ville løst spørsmålet. Det var helt tilfeldig at jeg fant denne når jeg søkte rundt etter bakgrunnsstoff for å lage oppgaver knyttet til valget – og jeg synes den på en ny måte kan forklare forskjellene mellom de politiske partiene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s