Hva skaper en god skole?

Debatten om skolen ser ikke ut til å ha noen ende, og hva skal man egentlig tro på av alle uttalelser og ytringer som kommer? Det er ikke lett å avgjøre. Noen artikler syntes imidlertid jeg var spennende å ta en titt på;

  • Gemini har flere interessante artikler om forskningsfunn. Her ser jeg gledelig at den om utforskende matematikk er tatt med, og jeg leste om dette prosjektet for ganske lenge siden og syntes da at dette virket fornuftig. Jeg har brukt eksempler herifra i enkelte foredrag ute for å vise hvordan man kan jobbe med aktiv problemløsning. Andre artikler er «lærere som samarbeider gir bedre skoler» og «god ledelse gir bedre lærere». Ekteparet Mosers uttalelse om at man må ha inn spesielle folk i skolen, f.eks. professorer, for å motivere barna synes jeg også har noe for seg. I alle fall må elevene oppleve mennesker som pasjon og engasjement for sitt fagområde.
  • Utdanningsforskning er det også flere spennende artikler.
  • Forskning.no har også en serie gående om skole og skoleforskning, blant annet om at vi må få mer kreativitet og nysgjerrighet inn i skolen

I tillegg er det selvfølgelig et utall utenlandske sider som handler om skoleforskning, og i Norge er det mange engasjerte lærere som både tvitrer og blogger gode tanker om skole og skoleutvikling.

Jeg finner slike sider adskillig mer oppløftende å lese enn politikernes uttalelser og raske løsninger på utfordringene skolen står overfor.

Når man leser mange artikler om skoleforskning er det ikke til å komme forbi at veldig mange peker i samme retning, og det som forundrer meg mest er hvor vanskelig det da er å få til endringer. Hvis vi mener noe er bra, forskningen understøtter det – hvorfor fortsetter man da i samme spor?

Legg igjen en kommentar

