Hva jeg driver med om dagen – kort overblikk

25.08.15 at 19:40 Legg igjen en kommentar

Det har vært en travel oppstart, og jeg farter omkring som en sprettball rundt omkring i landet. Noe av det første jeg var ute på reise med var voksenopplæringen. Det er fylkesmennene som har ansvar for dette området, og jeg har vært ute med foredrag om digital kompetanse for lærerne på voksenopplæringene. Jeg har 3 fylker til litt senere i høst, men har hatt en tur til Sandnessjøen (Nordland) og Norefjell (Buskerud) i august. I fjor hadde jeg ganske mange av dem – og med de tre som kommer nå i høst har jeg faktisk dekket 16 fylker. Det er en veldig hyggelig gruppe, og mange har spurt om når jeg kommer tilbake – så kanskje det blir en runde til? (liten oppdatering; etter å ha telt opp på nytt i hodet har jeg faktisk 17 fylker – så Telemark og Finnmark er de eneste jeg da ikke har vært hos)

Noen kommuner har jeg litt ulike typer oppdrag i – Fredrikstad, Lørenskog, Askøy og Steinkjer er de som først står på plakaten og hvor jeg allerede har begynt med noe. Jeg skal også en tur til Odda og Kristiansand i nær framtid. Noe av det jeg holder på med er å støtte endringsarbeid og utarbeidelse av strategisk iktplan. I praksis betyr dette implementering av teknologi (1:1) og hvilke endringer dette vil medføre i undervisningen. Moro!

Noen konferanser er booket på plass, og det er alltid hyggelig.

Jeg jobber videre med IKTplan.no – barnehage skal piloteres, videregående på gang og jeg har veldig lyst til å putte på vox også. Regner med at alt dette kommer i nær framtid, og da også med litt ny design på nettstedet – men ikke så store endringer at brukerne skal bli forvirret.

TV2 Skole har begynt sendingene for høsten, og jeg er i gang med oppgavesnekring. I tillegg arbeider jeg noe med utviklingen av digitale læremidler der – og det tror jeg kan bli et bra tilskudd.

Filmproduksjon er et annet område hvor jeg beveger meg, det er for Snøball film og da snakker vi kunnskapsfilmer. Dere kan se noe av produksjonen derifra på kunnskapsfilm.no.

Ellers er det litt forskjellig som skal på plass av produksjon, og jeg håper å få satt av tid nok til å få ut denne boka jeg har gått svanger med i lang tid. Jeg skal ha ferdig noen fagtekster som er bestilt, og er også sparringspartner på et prosjekt som handler om «fixed and growth mindset» og hvor målet er å lage et opplegg for skoler – både lærere, elever og foresatte. Jeg har tro på at innstilling og måter man kan jobbe med innstillingen på har stor betydning for læring.

Senest i dag var jeg på et frokostseminar i regi av Kompetanseunion, hvor jeg tok med meg noe tanker. Foredragsholderne fra bedriften Maze ga meg disse;

  • Vi ser at det å møtes jevnlig, f.eks. 2 ganger i uka, har stor effekt for å få gjennomført ting. Bakgrunnen for dette var at hjertepasienter vet at de må endre livsstil for å leve lenger, men mange endrer ikke livsstilen likevel. Når slike pasienter hadde faste møter 2 ganger i uka hvor de snakket om utfordringene og kunne støtte hverandre økte mengden som endret livsstilen seg dramatisk. Det samme kan man se på andre områder, f.eks. slanking – også noe mange ikke klarer alene, de må være med i en gruppe. Slik kan man også tenke seg i skolen – hvis man møtes 2 ganger i uka og diskuterer pedagogikk vil det skje endringer. Jeg tror nemlig at det mange steder handler mer om å diskutere aktiviteter som skal skje, og så tror man at man snakker om læring. Å diskutere og bli utfordret (nudget) er nok undervurdert mange steder – men man må ha slike adferdsregulatorer.
  • En annen ting jeg tok med meg var at det var bedre å ha 80% rett enn 100% feil, og dette minnet meg om en samtale jeg hadde med en av mine tidligere sjefer. Han sa at 10% av det jeg gjorde var skikkelig dårlig, og da ble jeg litt nedtrykt – inntil han sa at det gjorde ingenting fordi 90% var så bra.
  • Engasjement er motoren, strategien gir retningen
  • En tredje ting var et spørsmål; hvor mye av ditt potensiale bruker du på jobben din? Vel verdt å tenke over.
  • En fjerde ting handlet om stoppere i prosesser – hva er det som egentlig hindrer endring? De var kommet fram til fire hovedpunkter som jeg synes virker fornuftig;
    • Ignoranse – man vet ikke hva man skal gjøre. Man vet ofte hva, men ikke hvordan. Løsningen er kunnskap.
    • Dumhet – man vet ikke bedre. Her handler det om å gi alternativer, og å gi støtte.
    • Feighet – man tør ikke sette i gang. Her gjelder det å dele opp i mindre biter – akkurat som når man skal spise en elefant. Det gjøres ved å dele den opp i små biter og spise en etter en.
    • Lathet. Løsningen er «å gi et spark bak».
    • Dessverre er det slik at noen ganger blir det helt feil. Hvis årsaken er dumhet og man velger feil strategi, f.eks. å gi et spark bak – da vil det bare føre til at personen vil være så redd for å gjøre noe feil at vedkommende ikke gjør noe.

Jeg noterte meg ytterligere et par ting, men de får jeg heller komme tilbake til.

Entry filed under: IKT i skolen, Organisasjonskunnskap, Personalledelse. Tags: , , , , , .

Rothaugen skole ligger ikke på latsiden Skolepolitikk og skolepolitikk – tydelig det snart er valg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: