IKTplan vgo – kompetanse og ferdigheter

10.08.15 at 14:18 4 kommentarer

Vi jobber med IKTplan vgo om dagen, og forrige uke la jeg ut refleksjonsspørsmål knyttet til hovedområdene. Jeg tenkte å følge opp her i dag med å fortelle hvilke «mål» vi har satt ned, og hvilke kompetanser og ferdigheter vi har landet på. Punktene under er de generelle, og det jobbes med å koble disse også slik at de blir fagspesifikke – f.eks. hva betyr dette for deg som underviser i norsk, engelsk, naturfag, matematikk, samfunnsfag osv. Vi skriver også ut forklaringer og lager ressurser som støtte for å nå målene. Det siste målet har vi ikke landet ferdigheter og kompetanse på ennå, men det kommer. Nettsiden til IKTplan vil endres noe når også vgo kommer på plass – men akkurat hvilken dato dette skjer på er ikke fastsatt. Her er i alle fall en smakebit på innholdet;

Elevene skal kunne bruke og vurdere ulike kilder i fag

  • Kompetanse
    1. Velge ut og begrunne valg av kilder i eget arbeid
    2. Bruke noen strategier for å finne egnet fagstoff
    3. Reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til stordata (big data)
    4. Reflektere over hvorfor man skal vise til kilder i eget arbeid
  • Ferdighet
    1. Kjenne til strategier for vurdering av kilder (eks TONE)
    2. Kjenne til begrepet filterboble (personaliserte søkeresultater)
    3. Kjenne til mulighetene for avanserte søk
    4. Forklare hva som menes med Troverdig, Objektiv, Nøyaktig, Egnet
    5. Forklare hvorfor personaliserte søkeresultater er en utfordring for kildekritikk
    6. Forklare forskjell på primær, sekundær og tertiærkilder
    7. Kunne bruke rammeverket TONE i arbeidet med fag
    8. Kunne gjøre avanserte søk for å få frem sammenfallende og motstridende perspektiver
    9. Kunne bearbeide rådata, f.eks. statistiske kilder (eks. Gap Minder, World stats)
    10. Kunne referere til kilder med bruk av passende notasjon
    11. Kunne bruke kildelister til å finne utfyllende informasjon

Elevene skal kunne bruke kuratortjenester for å innhente og organisere informasjon

  • Kompetanse
    1. Vurdere om man skal bruke statiske eller dynamiske bokmerker
    2. Diskutere fordeler og ulemper med personlige og sosiale bokmerker
    3. Reflektere over hvorfor kuratortjenester kan bedre effektivitet og styrke læringsprosesser
  • Ferdigheter
    1. Kjenne til noen tjenester for å organisere personlige bokmerker i skya (Eks. Delicious, Diigo)
    2. Kjenne til noen tjenester for sosiale bokmerker (eks. Delicious)
    3. Kjenne til noen tjenester for dynamiske bokmerker, eks. RSS, scoop.it
    4. Kjenne til noen tjenester for automatisk innhenting av selvvalgt emnestoff (eks. Netvibes, Tweetwall, IFTTT)
    5. Forklare forskjellen på personlige og sosiale bokmerker
    6. Forklare forskjellen på statiske og dynamiske bokmerker
    7. Forklare hvordan kuratortjenester kan være effektive informasjonsinnhentere
    8. Kunne sette opp nyhetsvarsel med RSS (eks. Netvibes, epost)
    9. Kunne lagre personlige og sosiale bokmerker i ulike tjenester (eks. Delicious)
    10. Kunne sette opp automatisk innhenting av emnestoff med ulike kuratortjenester

Elevene skal kunne bruke hensiktsmessige verktøy og ha mottakerbevissthet i produksjon av multimodale produkter

  • Kompetanse
    1. Vurdere egnet verktøy knyttet til produksjon
    2. Reflektere over hvordan medie-elementer kan forenkle og forsterke et budskap
    3. Vurdere hva slags publiseringkanal som passer for tema og målgruppe
  • Ferdighet
    1. Kjenne til ulike typer publiseringskanaler, med fokus på målgruppe
    2. Forklare hva som menes med digitale formkrav
    3. Kunne bruke bilde-, lyd- og filmredigering for å forsterke budskap, og bruk av innebygging (embed) der dette er naturlig
    4. Kunne lage infographics gjennom å visualisere statistiske data

Elevene skal kunne forvalte opphavsrett på egne digitale produkter

  • Kompetanse
    1. Reflektere over hvordan CC-lisensiering kan føre til et fritt og kulturelt mangfold
    2. Vurdere egnet lisens på egne produkter/publikasjoner
    3. Reflektere over hvorfor vi har en lov om opphavsrett
    4. Vise respekt for andres arbeid i forbindelse med remix og mashup
  • Ferdighet
    1. Forklare begrepene opphavsrett og åndsverk og vite hvordan man merker verk med ulike typer lisenser
    2. Forklare hvordan brukervilkår kan begrense ens opphavsrettigheter
    3. Kunne merke eget arbeid med egnet lisens
    4. Vite hvordan du klarerer opphavsrett

Elevene skal kunne bruke hensiktsmessige digitale verktøy, ressurser og medier i læringsprosesser

  • Kompetanse
    1. Vurdere hensiktsmessige kommunikasjons- og samarbeidsverktøy ut fra faglige behov (støtte læringsprosesser, evne til egen læring)
    2. Reflektere over hvordan PLN/PLE kan støtte egen læring
    3. Reflektere over hva som kjennetegner et godt samarbeid (analogt og digitalt)
  • Ferdighet
    1. Kjenne til noen ulike typer kommunikasjons- og samarbeidsverktøy
    2. Kunne bygge nettverk og være aktive deltakere i personlige læringsnettverk (PLN) og –miljøer (PLE) for å styrke egen læring
    3. Kunne følge normer og regler for samhandling (muntlig, skriftlig, synkron/asynkron)
    4. Kunne angi hvem eier produkter skapt i fellesskap (rettigheter, ansvar)

Elevene skal kunne reflektere over og diskutere problemstillinger knyttet til egne og andres handlinger på nett

  • Kompetanse
    1. Reflektere over verdien av ytringsfrihet i verdenssamfunnet
    2. Vurdere grensene mellom ytringsfrihet og ytringsansvar i et etisk og juridisk perspektiv
    3. Reflektere over hvordan man selv framstår på nett
  • Ferdighet
    1. Kjenne til hva som regnes som offentlig ytring
    2. Kjenne til begrensninger i ytringsfriheten gi eksempler på rasistiske, diskriminerende og sjikanerende innhold (ut fra 10. trinn)
    3. Forklare begrepene ytringsfrihet og ytringsansvar
    4. Forklare hvordan vi legger igjen digital spor gjennom vår aktivitet på Internett
    5. Forklare begrepet plagiering
    6. Kunne bruke prinsippene i vær-varsom-plakaten ved publisering av eget arbeid
    7. Kunne være kurator for egen profil på Internett

Elevene skal kunne reflektere over hensiktsmessig og uhensiktsmessig bruk av IKT

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Kan ett bilde si mer enn 1000 ord? Jeg har startet på det nye skoleåret

4 kommentarer Add your own

  • 1. haraldgroven  |  10.08.15, kl. 14:43

    en: “big data” = no: stordata
    https://no.wikipedia.org/wiki/Stordata
    https://nrkbeta.no/2014/08/21/hva-er-stordata/

  • 2. evabra  |  10.08.15, kl. 14:53

    Det skal jeg selvfølgelig rette🙂

  • 3. haraldgroven  |  10.08.15, kl. 17:43

    noen flere jeg kommer på…

    – kjenne til hvordan søkemotorer rangerer søkeresultatlisten sin.
    – hvordan gjenkjenne usanne vandrehistorier, skjult propaganda eller konspirasjonsteorier som spres viralt. Hvordan faktasjekke påstander fra slike.
    – hvorfor finner man de utroligste påstander i media under overskrifter som «forskning har vist at…» eller «nå er det vitenskaplig bevist at…»?
    finne eksempler som kan belyste forskjellen mellom forskningskonsensus og enkeltforskningsresultater.
    – vurdere egenskaper ved kollektivt skrevne nettsider.
    – hvordan finne ut hvilke forfattere som har skrevet teksten i en Wikipedia-artikkel gjennom bruk av sidehistorikk og versjonssammenligning. Er det flere syn som kommer til uttrykk fremstillingen?
    – hvordan fungerer kvalitetssikringen i Wikipedia?
    – hvor synes du grensen bør gå mellom sitat(-rett) og plagiat?
    – Finne eksempler for å gjennomskue hvordan tilsynelatende nøytral informasjon kan være sponsing/innholdsmarkedsførling?

  • 4. evabra  |  10.08.15, kl. 21:09

    Takk for gode innspill🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: