Kan ett bilde si mer enn 1000 ord?

For en stund tilbake merket jeg av en artikkel om 40 annonser om sosiale utfordringer. Nå tok jeg fram artikkelen igjen – og tenkte at dette kan være noen ideer å diskutere i forhold til iktplan.no og sammensatte tekster (eller multimodale om man heller vil kalle dem for det). Digitale formkrav handler om hvordan tekst og multimodale elementer kan framheve og understreke budskap.

Eksemplene som jeg hentet ut fra artikkelen er selvfølgelig resultat av langt arbeid og mye penger, men jeg synes de godt kan brukes for å diskutere hvordan bilder kan få oss til å se på utfordringer i verdenssamfunnet med litt andre øyne – og kanskje de kan gi inspirasjon til hvordan man selv skal presentere innhold. Jeg tenkte at annonsene kan brukes som utgangspunkt for diskusjon, f.eks;

  • hva prøver de å fortelle oss
  • hvordan påvirker slike kampanjer oss
  • hvorfor har de valgt dette bildet, hvordan fremmer det budskapet
2 comments

  1. You made your point very clear.

    Så kan man selvsagt – og berettiget – etterspørre visuell kompetanse i skolen. Både hos elever og hos lærere som skal vurdere elevenes evne til å kommunisere.

    Hvordan vurderer man en oppgaveinnlevering når eleven har klart å tenke så smart at hele oppgaven besvares best ved et bilde – som de selvsagt har arrangert, tatt og redigert selv?

    Nok en gang tar jeg til orde for hvor viktig det er med visuell-, auditiv og kroppslig kompetanse i skolen (kroppslig er f.eks. håndskrift).

Legg igjen en kommentar

