Internett – vår nye huslege – og litt om kildekritikk

28.07.15 at 11:56 Legg igjen en kommentar

Forrige dagen så jeg et program på BBC hvor personer fikk skrive inn symptomer de hadde på en PC for å selvdiagnostisere seg selv, for deretter å gjennomgå en helseundersøkelse av en lege. Hensikten var å finne ut hvor ofte Internett og legen var enige om hva som feilte pasienten, og hvordan de brukte informasjonen de fant på Internett. Riktignok var det en del som hadde funnet riktig diagnose, men andre ganger var det helt feil. En av konklusjonene av dette forsøket var at mange (de aller fleste) ikke var spesielt kildekritiske når de søkte og fant informasjon. De undersøkte ikke hvem som stod bak informasjonen de fant.

Jeg tenkte derfor at jeg skulle lage noen oppgaver i denne retningen, og her er en av dem;

  • Eva har smerter som skyldes rød hud og feber. Hva kan være galt? Søk på Internett etter mulige forklaringer.

I utgangspunktet tenkte jeg meg at dette caset handlet om en som var blitt kraftig solbrent, men ved å legge inn søkeordene «rød hud, smerter, feber» dukket det opp ganske mange andre forslag. Alt fra hjernehinnebetennelse, kjønnssykdommer og smittsomme barnesykdommer til reklame for hudkremer.. Det dukket også opp noen virkelig sjeldne sykdommer i resultatlista.

Dette viser hvordan helt uskyldige tilstander kan tolkes som noe svært alvorlig, i alle fall hvis man er lett hypokondrisk eller ikke er kildekritisk i forhold til hva man finner. Jeg synes at det er litt skremmende at Internett brukes som en huslege på denne måten, og tenker at det kan være lurt å gjøre en slik øvelse med elevene.

Entry filed under: 1. Tags: .

Dette er ikke en skole! Finland kutter håndskrift – so what?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: