Dette er ikke en skole!

14.06.15 at 11:14 Legg igjen en kommentar

Å se Ted-talks gir meg ofte inspirasjon, og i dag har jeg sett to videoer som har rørt meg. Den første; How to fix a broken school? Lead fearlessly, love hard, viser hvordan pasjon og vilje kan føre til endringer. Linda Cliatt-Wayman, som er rektor, forteller om sine erfaringer. Hun er opptatt av hva som er en skole – og hva som ikke er en skole. Jeg synes det er et spørsmål man må stille seg – det er mer enn et bygg med lærere og elever. Hun er, og har vært, ansatt på skoler med store utfordringer – og har ganske klare tanker om hva som må til for å få til endringer. Utfordringene hun har hatt på sine skoler er nok langt unna hva som er realiteten i norske skoler – f.eks. med våpenbruk, uroligheter og elever som lever under svært dårlige forhold – sosialt og økonomisk. Likevel mener jeg at mange av tankene hun har også kan relateres til hvordan norske skoler kan og bør drives.

Noe av det første hun trekker fram er at som leder må du lede. Det er din oppgave. Allerede her er det mange som svikter. Selv om man er leder trenger man en ledergruppe, man kan ikke gjøre alt alene. Det som er viktig er at ledergruppen deler pasjonen, at man har samme mål og de samme verdier. Man må vite hvorfor man gjør ting, og man må vite at man gjør det for elevene.

Det andre hun trekker fram er at uansett hva resultatene viser og hvilke utfordringer man har – så må man tenke; hva nå, hva skal vi gjøre med dette? Deretter må handling følge. Det handler om ting som er enkle å løse; på hennes skole handlet det f.eks. om å kaste ødelagte møbler  og skifte lyspærer – slik at det ble ryddigere og bedre omgivelser for læring. Det handler også om de store tingene – om å endre timeplaner og disponere budsjett slik at de fikk inn flere ressurser. Hun sier at lærerne visste godt hva de skulle undervise i, men hadde lite ideer om hvordan de skulle undervise – de utviklet derfor en modell for hvordan undervisningen skulle foregå. De lagde regler – ikke-forhandingsbare – for hvordan de ville skolen skulle være og hvordan elevene skulle oppføre seg. Tydelig kommunikasjon er et stikkord.

Det tredje hun trekker fram er å bry seg om elevene. Alle elever skal vite at om ingen andre sier at de bryr seg om dem, så gjør lærerne det. Overalt på skolen henger det plakater med positive budskap, over høyttaleranlegget minner hun elevene hver dag på hvilke regler de har, hvilke forventninger skolen har til dem, hvorfor utdanning er så viktig – og at hun bryr seg om hver enkelt av dem. Kanskje noen synes dette virker banalt, men jeg har virkelig tro på at det å tydeliggjøre både forventninger – som er konsise – og ha fokus på hva skolen skal gjøre for elevene, er avgjørende.

Anbefaler derfor sterkt å se denne kraftfulle videoen, og tenke gjennom; er min skole en skole?

Den andre videoen jeg vil anbefale er Suki Kim som forteller hvordan det er å undervise på en skole i Nord-Korea. Det er skremmende å høre hennes erfaringer og tanker rundt et samfunn som er bygd på løgner og hvor det ikke er rom for kritisk tenking.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Søkbart eller ikke? Internett – vår nye huslege – og litt om kildekritikk

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


