Noen tanker etter #NKUL15 [advarsel: mange tanker]

10.05.15 at 10:48 2 kommentarer

tweetÅrets NKUL er tilbakelagt, og som vanlig har det vært både hektisk og hyggelig. Det er hyggelig å treffe kjente, og det er hyggelig å gjøre nye bekjentskaper. Jeg tror noe av styrken ligger nettopp i denne blandingen av at det finnes noen gamle travere, og at noen kommer for første gang. Nå er det slik at flere av foredragene som presenteres ikke nødvendigvis tilfører de av oss som er på mange konferanser noe nytt, men for meg har det blitt mer og mer vanlig at jeg heller bruker tiden til å snakke med folk – det er alltid noe nytt å høre og noe nytt å lære. Jeg har vært så heldig at jeg har fått møte og snakke med mange – fra læreren som deltar for første gang, gamle kjente og kjære, leverandører og hovedforedragsholderne Ferreira og Rheingold. Man skal ikke glemme det sosiale heller; den som har vært innom Mikrobryggeriet en av kveldene har oppdaget at det er et yrende liv og mye prat. Slike sammenkomster gjør at det er lettere senere å ta kontakt med folk for å starte et samarbeid eller utveksle erfaringer på et senere tidspunkt – og jeg lar twittermeldingen over tjene som eksempel på hva slags samtaler som finner sted utenfor sesjonene.

Jeg snakket med flere som var der for første gang, og noe av det de bemerket var at alle var så imøtekommende og villige til å prate og dele tanker og ideer – konnektivisme i praksis. Det er ikke tvil om at det å delta gir mange inspirasjon og lyst til å få til noe på egen skole, og det er noe mange flere burde oppleve. Fortsatt er det mange lærere som ikke har hørt om NKUL eller som får delta på andre konferanser, og da blir det til at man sitter på egen tue – gjør ting i god tro – men får aldri noe påfyll. Jeg tror at mange av disse befinner seg i gruppen av skeptikere og kritikere – man er faktisk nødt til å løfte blikket litt og se muligheter, men det skjer ikke uten at man får tilført kunnskap og kompetanse på dette området. Da blir det ofte synsing dessverre. Jeg skulle ønske at disse lærerne fikk oppleve det jeg har opplevd på konferanser – alle møtene med spennende, kunnskapsrike mennesker som gir, i alle fall meg, en boost og driv til å fortsette arbeidet videre. Alle innspill som gjør at jeg kan bli bedre, all latter som setter en i godt humør – flotte mennesker som gir av seg selv.

Når det gjelder programmet så var det ikke så mange sesjoner jeg var på, men noe fikk jeg med meg likevel. De som leser bloggen har skjønt at jeg ikke var så imponert over debattantene på onsdagen – det skinner vel gjennom i innlegget «søker jobb som politisk rådgiver«. Det man kan ta med seg fra debatten er et tydelig syn på at lærerutdanningene må endre seg. Jeg spør meg bare om når og hvordan – og foreløpig kan det virke som det eneste man er opptatt av er at den skal bli 5-årig. Forhåpentligvis endrer den seg også innholdsmessig slik at vi ser nye undervisningspraksiser utvikle seg. Dette med å ha et balansert syn på hvordan teknologi brukes synes jeg er riktig – noe jeg også kommenterte i dette blogginnlegget. Dessverre er det noen som er mest opptatt av utstyr, tjenester og programvare – dette er tegn på en tidlig fase av implementeringen. Selv har jeg nok, som også ble kommentert til meg på NKUL, gått mer i retning av de grunnleggende prinsippene for læring – for deretter å vurdere hvordan teknologien kan støtte læringen – framfor å ha fokus på teknologien og tilpasse undervisningen til denne. Jeg tar det som et tegn på at jeg utvikler meg. Men ikke misforstå; jeg er teknologientusiast og mener at teknologien, for læreren, har to hovedmål – å jobbe mer effektivt og støtte undervisningen. Jeg tror også at teknologien gir store muligheter, jeg er bare opptatt av at den brukes effektivt. Noe av det som ikke ble adressert i noen vesentlig grad er utfordringer knyttet til infrastruktur – det er fortsatt ikke hjelp i «å kjøpe dyre biler» når man ikke har veier å kjøre på eller ikke har førerkort, for å bruke en analogi. Dette må på plass skal man få til en god implementering og god bruk. Det andre er når vi får en endring i læringsmål og ikke minst eksamensordning som gjør at vi får en endring av praksis – det holder ikke at vi alle er enige om at ting må endres hvis ikke rammebetingelsene endres også.

Innslaget med Sten Ludvigsen gir meg derfor mer håp om at noe kommer til å skje, og jeg har tidligere forutspådd at vi får en ny skolereform i løpet av 3-5 år. Jeg håper det holder stikk, og at endringene er i den retningen utvalget peker på og som vi ser gjenspeile seg i andre deler av verden også. En retning som blant annet går på problemløsning, samarbeid og medborgeransvar i en global verden. Allerede nå kan man begynne å posisjonere seg i den retningen – og noe av det beste kunnskapsministeren sa og som jeg la meg på minnet var; «man trenger ikke være syk for å ønske å bli bedre». Det var faktisk et lite gullkorn å ta med seg. Finland har kommet med nye grunnleggende ferdigheter som skal gjenspeiles i fagene;

  • Evne til å tenke og lære
  • Kulturell kompetanse og kommunikasjonskompetanse
  • Hverdagskompetanse
  • Multiliteracy (mangler et godt norsk ord for dette – tips mottas gjerne)
  • Digital kompetanse
  • Arbeidslivskompetanse og entreprenørskap
  • Delaktighet og bærekraftig utvikling

Finlands nøkkelkompetanser bygger for øvrig på EUs nøkkelkompetanser;

  • Kommunikasjon på morsmål
  • Kommunikasjon på fremmedspråk
  • Matematisk kunnskap og grunnleggende vitenskapelig og teknisk kompetanse
  • Digital kompetanse
  • Lære å lære
  • Sosial kompetanse og medborgerkompetanse
  • Initiativ og entreprenørskap
  • Kulturell bevissthet og kulturelle uttrykksformer

Registrerte dog at flere hadde problemer med Sten Ludvigsens begreper overflate- og dybdelæring – hva dette egentlig innebar.

Jeg har fortsatt tro på at jeg tenkte i riktig retning i oktober 2014 da jeg publiserte mitt syn på en ny skolereform.

rothaugenElevene fra Rothaugen skole i Bergen imponerte publikum denne gangen også – og for de som ikke har fått dem med seg; dere har virkelig gått glipp av noe. De har tatt i bruk teknologi for å jobbe med både kreativitet og dybdelæring – og de er ikke redd for å prøve nye ting. Elevene er svært reflekterte i forhold til det de holder på med – og jeg blir like glad hver gang jeg ser dem. Minner med denne plakaten om hvilket fokus Rothaugen skole har hatt for sin IKT-satsing.

På leverandørsiden var det stort sett bare kjente folk å se, og jeg registrerer at vi har fått flere utfordrere på LMS-siden. Noen tenker i retning av gamification, som ENKI, og andre fokuserer i retning adaptiv læring og læringsanalyse. Triangel viste meg mintimeplan – som umiddelbart virker som grei og oversiktlig å bruke for planlegging av lærertimer, og etter å ha snakket med noen rektorer har jeg forstått at dette med å organisere for eksempel vikartimer er mye jobb. Dette produktet er kanskje derfor noe å se på for skoleledere.

Læringsanalyse og adaptiv læring var sterkt framme, blant annet fordi Ferreira fra Knewton var en av hovedtalerne. Jeg har litt blandede følelser for dette. På den ene siden tror jeg det er bra å vite framfor å tro, og slike verktøy kan gjøre dette arbeidet enklere. På den andre siden måler man i hovedsak faktakunnskap, og det er ikke den veien jeg tenker man skal gå. Jeg er mer opptatt av at man skal utvikle ferdigheter i problemløsning, kommunikasjon, samarbeid, sosial kompetanse, kritisk refleksjon osv. – og da må det andre målekriterier inn enn at det skal være riktig eller galt. Samtidig vet jeg at man må ha en del faktakunnskap på plass, og at i mange tilfeller er det mengdetrening som må til. Det som i alle fall er sikkert er at man ikke må bruke slike systemer som en sovepute og kun vise til disse resultatene, selv om de kan effektivisere og hjelpe elever med å finne innhold de må trene mer på. Jeg tror læreren er den som best kan se et helhetlig bilde av eleven, og da må man vurdere mer enn faktakunnskapen. Mange sammenligner slike tjenester med andre tjenester vi ser, for eksempel av typen «de som leste dette, leste også…» – men jeg synes det blir litt feil. Hvis jeg kjøper noe og får anbefalinger så er jeg i utgangspunktet motivert, det er jeg som tar valget – og jeg er litt usikker på om elevene føler det samme hvis de får samme type beskjeder for lærestoff, selv om det ville vært ønskelig at de da kastet seg over mer av det fordi de syntes det var interessant. Likevel er det en god tanke å prøve å finne ut av hvor skoen trykker, og gi hjelp til å komme videre – og for noen fagområder og noen fag er dette enklere enn i andre, bare man ikke blir for instrumentell i sin tilnærming. Her er en artikkel fra Aftenposten om temaet.
Oppdatert: denne videoen med Arne Krokan forteller i korte trekk hva adaptiv læring og læringsanalyse handler om:

Debatter blir sjelden debatter fordi vi som er tilstede stort sett er enige – og man kan egentlig undre seg over hvorfor det tar så lang tid å få til endringer når vi i hovedsak er enige om hvor vi vil. For øvrig tenker jeg at målet ikke er å få hissige diskusjoner, men være konstruktive i forhold til å gå framover i samme retning og hvordan vi skal få til disse endringene. Vi kan ikke bare prate, handling må til. Noen har begynt å bli frustrerte fordi de føler det er en kamp mot vindmøllene hele veien. Kanskje derfor er også slike konferanser viktige – man føler at andre har samme syn, man er ikke alene.

Ellers var det et hyggelig møte med representanter fra fylkeskommunene i forbindelse med utvikling av iktplan.no for videregående opplæring, det blir fint å få også dette skolenivået på plass i planen. Teachmeet er alltid hyggelig og flere hadde meldt inn foredrag i år, men det er fortsatt store forskjeller i hva som blir presentert og jeg tror det er rom for forbedringer (tydeligere krav til foredragene og formen) – men det er en helt egen stemning som jeg tror fenger mange. Jeg tenker i alle fall at jeg skal være med her neste år også. I år meldte jeg inn to foredrag (2 og 7 min), og fikk bare vist 2-minutteren. Deltakerne på min sesjon torsdag ble derfor utsatt for 7-minutteren – jeg lager ikke noe som ikke blir brukt 🙂

Oppsummert vil jeg si; over for denne gang, dessverre et helt år til neste gang. Dette er en arena som jeg synes gir mye for mange.

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , , , .

Sten Ludvigsen-innslaget fra #NKUL15 [video] Beste virale videoer 2014

2 kommentarer Add your own

  • 1. Bjarte Ramstad  |  10.05.15, kl. 22:41

    Tusen takk for nok ein givande biltur Eva! Reknar meg du siktar når du skriv noko ang dybdelæring.. Framtida er spanande seier eg, og eg er veldig glad for at du deler alle dine gode tankar og refleksjoner med meg og alle andre i desse innlegga! Me snakkast att slik plutseleg…

  • 2. evabra  |  11.05.15, kl. 11:51

    Hehe – ikke bare du som har nevnt dette med dybdelæring, og da tenker jeg vi må få noen begreper på plass. Takk for trygg og effektiv skyss hjem – og for god prat underveis. Vi sees plutselig, i alle fall til opplæring 18. mai for lærerne 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 509,969 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: