Søker jobb som politisk rådgiver

09.05.15 at 10:53 9 kommentarer

Etter årets NKUL lurer jeg litt på om det er noen ledige stillinger som politiske rådgivere. Etter debatten onsdag er jeg rimelig sikker på at dere ikke har forstått hva som egentlig er hensikten med den femte basisferdigheten; digitale ferdigheter – og for hvordan teknologi kan styrke læring.

Jeg tror dere trenger rådgivere som forstår temaet slik at dere ikke framstår som lite troverdige når dere uttaler dere. Hvis dere ikke vet hva dere snakker om, er upresise og blander begreper – ja, da er det bedre dere heller snakker om noe dere har under kontroll. Med det mener jeg uttalelser som at man framstiller Feide som en delingsarena, og ikke som hva det egentlig er – en autentisieringløsning med single sign-on. Feide gjør det lettere å få tilgang til innhold gjennom at man har «en kode i sitt hode», men å kalle det en delingsarena er helt feil.

Dette var ikke det eneste upresise som ble sagt i debatten dessverre. Å si at å søke er enkle ferdigheter og at det å lage presentasjoner er mer avanserte ferdigheter – ja, det vitner om at man ikke vet hva man snakker om. Jeg foreslår å ta en titt på iktplan – på søkemålene – og så kan vi jo snakkes om dette er en enkel ferdighet i etterkant.

Jeg blir også rimelig forbløffet over at dere ikke har tydelig forståelse, i alle fall ut fra det som ble sagt, om hva den grunnleggende ferdigheten er. I stedet blandet dere dette med å nevne noen få tjenester som kan brukes i undervisningen, men for å presisere; slike tjenester kan være aktiviteter som støtter undervisning – de har ingenting med den grunnleggende ferdigheten å gjøre. Den grunnleggende ferdigheten har som intensjon å møte endrede krav fra samfunnet i en digital tidsalder – i korte trekk handler den om:

  • Å kunne dra nytte av de enorme informasjonsmengdene som er tilgjengelig i dag – og kunne vurdere informasjonen. Deling fører til at kunnskap spres, men vi må ha noen strategier for å kunne utnytte denne kunnskapen effektivt. Gjennom å vite hvor vi finner informasjon og ha strategier for å vurdere den, legges også et grunnlag for livslang læring. Tilgang til informasjon er noe av det som gjør at vi utvikler oss, og som gjør at vi kan ta vår rolle som gode verdensborgere.
  • Det handler om å inneha formidlingskompetanse gjennom hva man produserer og publiserer, å få fram et budskap på en god og tydelig måte – både for å demonstrere sin egen kompetanse og for å formidle kunnskap og informasjon for andre.
  • Vi må også lære hvordan vi kan samarbeide – det er ikke en stillingsannonse i dag som ikke har som krav «gode samarbeidsegenskaper» – og ikke bare i klasserommet, i dag er hele verden vår målgruppe.
  • Samfunnet utvikles når mennesker kommuniserer, det har historien tydelig vist. I dag har vi ikke begrensninger i hvem vi kan nå – i tidligere tider handlet det om hvor fort et skip kunne seile eller en hest kunne løpe. I dag har verden blitt mindre, og vi ser hvordan samhandling og samarbeid skaper nye muligheter – og utfordringer. Kommunikasjon handler også om hvordan samfunn blir mer åpne og transparente – gjennom at erfaringer og informasjon utveksles og deles.
  • Vi må vite hvordan vi skal oppføre oss på nett, hva vi skal si om oss selv for på den ene siden sikre oss selv og på den andre siden vise oss fram på en god måte. Internett gir oss muligheter for å ytre oss for hele verden, men sammen med ytringsfriheten har vi også et ytringsansvar. Det må også læres.
  • Dersom vi ikke har digitale ferdigheter får vi ikke samme muligheter som alle andre, og det oppstår en digital underklasse. Det koster å ikke være digital – på flere måter. Økonomisk kan det bli dyrere å ikke være digital – et eksempel; prøv å gå i banken og betale en regning og se hva gebyret blir da framfor å gjøre det selv i nettbanken. Å ikke være digital kan bety at du ikke får informasjon om f.eks. dine rettigheter – gjennom at stadig mer av samfunnet digitaliseres. Du må kunne fylle ut et elektronisk skjema, og være i stand til først å finne det, på mange ulike områder – om det er barnehageplass, trygd eller jobbsøknader. Å ikke være digital gjør at du får problemer med å være med i samfunnsdebatten – som i dag foregår mye gjennom f.eks. sosiale medier og ulike nettfora.
  • Teknologi kan gjøre at vi arbeider mer effektivt, på samme måte som produksjon av stoffer til klær foregikk mye raskere etter at vi fikk spinnemaskiner. Samtidig skal ikke bruken bli instrumentell og mekanisk – vi må også utnytte mulighetene teknologien gir oss for kreativitet, utforsking og nysgjerrighet. Vi ønsker å få elever som ser muligheter, som er entreprenører – elever som uttrykker seg på ulike estetiske måter.

Jeg kan forstå at dere har mange områder dere skal forholde dere til, men jeg forventer at når noen skal legge føringer for hvordan skolen skal utvikle seg og være – at man også forstår temaet – i alle fall at man har nok forståelse til at man kan være kritisk reflektert og komme til konklusjoner gjennom å ha et bredt bilde av situasjon, utfordringer og muligheter. Det var ikke til noen hjelp for oss som prøver å få til noe at dere sier ting som blir litt «god dag mann, økseskaft» for oss som er digitalmenigheten. Og selv om vi er digitale så er det fortsatt grunnleggende prinsipper om læring vi legger til grunn – med et ønske om at læreren framstår som så profesjonell at andre står på sidelinjen og sier; dette er en jobb for profesjonelle – ikke gjør dette hjemme.

Som dere sikkert skjønte oppfatter vi oss ikke som naive teknologientusiaster, vi har et ønske om å få til noe for skolen – og ikke minst elevene. Det er de som er det viktigste i klasserommet – og det er deres framtid det handler om. De skal få utviklet sitt potensiale, og da kan ikke dere være proppen som begrenser elevenes muligheter.

Vi har et ønske om å framstå som profesjonelle, og det er mange i menigheten som er akkurat det. Vi ser resultater og vi ser muligheter – og vi ønsker å bidra med vår kompetanse. Dere trenger oss – både for å spille dere gode på områder hvor det virker som dere har store hull i dag – og for å få til endringer. Bare ta kontakt – vi bidrar gjerne hvis dere bare gir oss en mulighet å komme til orde.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Presentasjon fra min sesjon på #nkul15 Sten Ludvigsen-innslaget fra #NKUL15 [video]

9 kommentarer Add your own

  • 1. svenolafbrekke  |  09.05.15, kl. 12:20

    Veldig velformulert Eva!

    Sendt fra min mobil telefon. Sven Olaf Brekke Rektor Odda ungdomsskole Twitter @svenolafbrekke 97558475

  • 2. evabra  |  09.05.15, kl. 12:22

    Takk takk🙂

  • 3. Kjell Arild  |  09.05.15, kl. 12:31

    Det er flott du er optimistisk. Jeg er det ikke lengre. Det er en terskel for å bli digitalt kompetent og den terskelen er høy. Men behersker du den digitale basisferdigheten, behersker du også flere basisferdigheter.

    Å skrive har vært og er en viktig ferdighet. Å skrive på nett er noe annet enn å skrive en stil som bare læreren leser og vurdere. Jeg synes det var ganske skummelt å skrive de tre eller fire setningene som var mitt første blogginnlegg (som med stor sannsynlighet ingen leste). Jeg følte meg berømt en hele ettermiddag når flere personer tvitret om et innlegg jeg hadde skrevet. Og jeg tåler at noen nesten drapstruer meg.

    Jeg har i løpet av de siste årene skaffet meg digital kompetanse, men utover å stille en pc til rådighet og et par nano-kurs i Word og e-post, har ikke arbeidsgiveren bidratt til så mye til min digitale kompetanse. Dette kan jeg skrive for arbeidsgiveren lite sannsynlig leser dette. Hadde jeg derimot skrevet om en navngitt leder hadde jeg tenkt meg veldig nøye om hva jeg ville skrive.

    Du nevner ytringsansvar. Det er et begrep jeg ikke liker. Det er unødvendig. Det er som å gi elevene frihet, men samtidig legg til, dere får frihet under ansvar. Med andre ord friheten er innenfor rammene læreren setter. Der er ikke ekte frihet, mener jeg. Ekte frihet har ingen grenser eller «men». Ansvaret er innbakt i friheten, det kan ikke skilles fra friheten. Selvfølgelig kan en skrive og tegne hva man vil.

    Kommuniser vi godt når vi blir bedt om å vær lojale til arbeidsgiverens retningslinjer? Jeg mener friheten er absolutt. Når vi ytrer oss, får det konsekvenser. Det er vel en av grunnene til å ytre seg. Noe er lurt å skrive og noe er dumt. Men det må alle prøve å finne ut av selv. Alle hobby-snekrere vet av erfaring at det er bedre å hamre på spikerhodet enn tommelfingerneglen, selv om det siste også er fritt mulig.

    Vil du vite hvorfor jeg er desillusjonert, må du spørre.

  • 4. evabra  |  09.05.15, kl. 12:37

    Jeg håper du ikke er for desillusjonert – vi må ha troen🙂 Synes ellers at det du skriver er gode tanker, og jeg tror egentlig ikke vi er så uenige om ytringsansvaret – jeg vil ikke pålegge noen å la være å skrive om noe, men å vurdere om man alltid bør – selv om man kan. Og så håper jeg at vi kan lære flere å slå på spikerhodet framfor tommelfingerneglen – selv om det å lære «the hard way» ofte er svært effektivt, men det kan koste for mye også. Takk for dine innspill.

  • 5. Kjell Arild  |  09.05.15, kl. 13:19

    I en hver menighet er tror viktig. Men hvorfor jeg ikke lenger er en troende kan jeg fortelle deg.

    Yammer er tjeneste som ligner Facebook. Jeg kaller den Facebook for profesjonelle. Alle i fylkeskommunen har tilgang til denne tjenesten. Men … for å få tilgang, må en registrere seg. Det vil si lage et passord. Og for at det skal bli nyttig bør en selvsagt skrive noe. Men terskelen for å gjøre det er høg. Så høg at det er et fåtall som bruker Yammer. It-ansvarlig har informert ledere, men med liten begeistring.

    Jeg tror det noe med makt å gjøre. Nå kan hvem som helst, som har litt digital kompetanse, ytre seg. Organsasjonskart og tjenesteveg blir utfordret av en stadig voksende nett av folk som ikke har formell makt.

  • 6. Arild Nordengen  |  09.05.15, kl. 16:34

    Kjempebra definisjon på den femte grunnleggende ferdigheten, deler den.

  • 7. evabra  |  09.05.15, kl. 20:12

    Takk for kommentaren🙂

  • 8. evabra  |  09.05.15, kl. 20:13

    Ja – teknologien har en tendens til å flate ut hierarkiet – på godt og vondt, det er jeg enig i. Jeg ser også mange tilfeller av at man setter i gang med tjenester som man tenker er bra, og så skjer det så veldig lite. Det er egentlig veldig synd.

  • […] var så imponert over debattantene på onsdagen – det skinner vel gjennom i innlegget «søker jobb som politisk rådgiver«. Det man kan ta med seg fra debatten er et tydelig syn på at lærerutdanningene må endre […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


