Don’t do this at home – om profesjonalitet

22.04.15 at 21:14 Legg igjen en kommentar

De siste dagene har jeg vært på en miniturne arrangert av Fagbokforlaget, og hvor vi har vært i Bergen, Kristiansand og Oslo. Dette har vært gratis fagdager for ungdomstrinnet, og har vært svært hyggelig. Jeg har hatt et plenumsforedrag og en parallell på alle tre stedene, og hvor parallellen har handlet om samfunnsfag – med spesielt fokus på utforskeren som hovedområde.

I Bergen og Oslo har elever fra Rothaugen skole i Bergen åpnet showet, og for noen ungdommer dette er. Jeg må rett og slett bøye meg i støvet for den presentasjonen de stod for – de var reflekterte og profesjonelle og som en rektor sa «jeg er imponert og inspirert. Jeg gleder meg til å komme hjem til skolen og fortelle om dette. Kanskje vi også må ta en tur til Rothaugen og se på hva dere gjør». De fortalte om hvordan de har jobbet med droner, sosiale medier, spill og 3D-printing – hva slags læringsutbytte de har fått og hvor motiverende dette arbeidet har vært. Jeg ble kanskje spesielt imponert over aktiviteten på sosiale medier hvor elevene har kommunisert med blant annet innbyggere i Ferguson, USA, om raseproblematikk. De har skrevet på engelsk – så i tillegg til å forstå mer av konflikten så har de også fått økte kunnskaper i engelsk. Det er dette jeg snakker om når jeg snakker om å slå ned klasseromsveggene. Da jeg hørte ungdommene fortelle må jeg si at jeg fikk tro på framtiden.

Jeg har også hatt gleden av å høre på Håvard Tjora disse dagene, og Håvard har jeg veldig sansen for. Han forteller om lærerrollen på en slik måte at jeg blir både glad og varm på innsiden. Noe av det han har snakket om er læreren som profesjonell – og jeg tenker at hvis mange hadde samme innstilling og etterlevde den – ja, da er det godt håp for norske elever. Han trekker blant annet fram kirurger, og sier at de gjør ting som vi andre dødelige bare kan stå på sidelinjen og se på – og tenke «don’t do this at home» – dette er arbeid for profesjonelle. På samme måte sier han videre; hva er det som gjør at andre står og ser på oss lærere og tenker at dette er de som er profesjonelle på dette området? Han har tenkt mye over hva som kjennetegner en profesjonell lærer, og en av tingene han har kommet fram til er at han skal like alle sine elever. Han mener at det er hans jobb som lærer å se forbi det opplagte, og se personen bak – og det er et kjennetegn på profesjonalitet. Noen barn oppfører seg dårlig eller har holdninger som gjør at man gjerne putter merkelapper på dem og misliker dem – men det må være som person, ikke som profesjonell lærer. Noe annet han trekker fram er de ulike skolekulturene – f.eks. i forhold til hvordan man snakker med (eller kanskje i noen tilfeller til) sine kollegaer, til og om elever og foresatte.

Han sier at hans elever møter to absolutte krav fra hans side; de skal gjøre oppgavene han setter dem til å gjøre og de skal stille spørsmål når det er noe de lurer på eller ikke forstår. Hans oppgave på andre siden er å gi oppgaver som skal være mulig for dem å løse, og han skal gi svar som de forstår på det de spør om. Håvard sier at de som ikke får til oppgavene føler seg ofte dumme, og hvis det er slik at de heller ikke forstår svaret de får – ja, da føler man seg uendelig mye dummere. Slik skal det ikke være, og han sier at det er hans oppgave å sørge for at han svarer på en slik måte at de forstår – det er hans jobb – som en profesjonell. Det er jammen en tanke man bør ta med seg.

Han peker også på utfordringer han ikke var forberedt på da han gikk ut av lærerskolen. Temaer som ikke var tatt opp, for eksempel hvordan samarbeid med foreldre skal være eller det å kjenne til ulike diagnoser og hvordan en slik saksgang skal foregå. Det er signaler lærerutdanningene bør ta inn over seg.

I det hele tatt har dagene vært svært inspirerende for meg – og jeg håper lærerne som har deltatt har følt det samme, og etter utsagnene fra dem å dømme kan det virke som om de sitter igjen med samme erfaring.

Entry filed under: læring. Tags: , , , .

Hvordan ikke leve ut sine drømmer [Ted-video] Fattigdom og vold – et stort verdensproblem [Video]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


