Visjoner – noe å leve opp til og noe å etterleve

10.04.15 at 21:52 Legg igjen en kommentar

Den siste tiden har jeg spurt alle jeg har hatt kontakt med om hva slags visjon de har for egen skole, eventuelt om det er noe overordnet på kommunenivå. Jeg har blitt stadig mer opptatt av akkurat dette med visjon, og at den må etterleves – og stiller dem ofte spørsmål knyttet til visjonen.

Jeg spør om alle kjenner til visjonen, jeg spør etter hva som ligger i visjonen av konkrete kjennetegn, jeg lurer på hvordan den gjenspeiler seg i klasserom og i relasjoner mellom lærer/lærer, lærer/elev, ledelse/lærer og skole/foresatt. Noen ganger får jeg gode svar, andre ganger er de nok litt mer svevende.

Jeg tror det er viktig å ha en god visjon, en som kan etterleves – noe som skaper samhold. En god visjon er noe å strekke seg etter, og måten man strekker seg er ved å sette mål som er konkrete og som underbygger visjonen. Enkelte har endret visjonen sin den senere tiden fordi de fant ut at den bare var en oppramsing av ord, uten at noen egentlig kunne gjengi den skikkelig og at den ikke ble gjenspeilet i hverdagen.

Man må ha en klar visjon av hva man ønsker å oppnå, og den må være forstått av hele skolesamfunnet; lærere, elever, skoleledelse, foresatte.

Det handler blant annet om:

  • Hva slags ønske har man om hva elevene skal prestere – hvilke egenskaper ønsker vi å framelske, hvilke ferdigheter skal de ha, hvordan skal de få utviklet sitt potensiale, hva skaper gode forutsetninger for læring?
  • Kjenner alle til visjonen og kan fortelle hvordan den gjenspeiler seg i skolehverdagen – har alle forstått hensikten med visjonen og hvordan vi gjenkjenner den?
  • Hvordan vet vi at vi lever etter (leverer) visjonen – hva er det vi måler, og hvordan måler vi det?

En tidligere observasjon jeg har gjort er at i grunnskole og til dels i videregående opplæring handler visjoner ofte om synet på elevene – hvordan elevene skal ha det. Med høyere utdanning – og for noen videregående skoler – har fokuset en tendens til å snu fra elevorientert til institusjonsorientert. Der snakker man gjerne om hva man skal være i kraft av de ansattes kompetanse – og synet på elev/student i mindre grad er synlig. Litt pussig tenker nå jeg.

Noe annet som slår meg er at når jeg slår opp på nett er det ikke alltid det er så lett å finne visjonen for de enkelte skolene – burde dette ikke stått på framsiden for virkelig å vise hva dere står for?

Et lite utvalg visjoner fra skole eller kommune får dere her – i tilfeldig rekkefølge;

  • Trygge barnesinn med røde eplekinn (barnehage – delt med meg av Camilla Hagevold)
  • Ut i verden, inn i fremtiden med kunnskap, fellesskap og gled (Grav skole)
  • Vi gler oss kvar dag (Kaupanger skule)
  • Lærelyst for livet. Det beste i hver enkelt (Mysen vgs)
  • Dristige hjerner i samspill (Nordahl Grieg vgs)
  • Hjartet i bygda (Jostedal oppvekstsenter, visjonen er ikke formelt vedtatt ennå)
  • Vaken og vågal i Vågå (Vågå kommune)
  • Positiv, frisk og framsynt (Overhalla kommune)
  • Begeistring i sentrum (Steinkjer skole)
  • Alle kan bli noe stort (Egge ungdomsskole)
  • Gode opplevelser og kunnskap for livet (Greveskogen vgs)
  • I tiden – for fremtiden (vgs – delt med meg av Anne-Kjersti Larsen)
  • Utvikling for framtida (Hadsel vgs)
  • Lokomotiv for kompetanse, miljø, kreativitet, teknologi (Narvik vgs)
  • Verden er min mulighet – prepared for the world (Kongsberg kommune)
  • Vi vil gi hverandre vekst (Ski skole)
  • Sko deg for livet (Grinde skule)
  • Et godt sted å være, et godt sted å lære (delt med meg av Ingerid Oppedal)

Dere kan tenke gjennom egen skoles visjon og stille deg selv følgende spørsmål – og kan du ikke svare så må dere kanskje gjøre noe;

  • Hvordan kan man se igjen visjonen i klasserommet (læring, relasjon lærer/elev, elev/elev)
  • Hvordan gjenspeiles visjon i hvordan de fysiske arealene ser ut (inne, ute)
  • Er alle stolte av visjonen, er det noe som skaper samhold
  • Legger man merke til og framhever de som etterlever visjonen – gjenkjenner og belønner man mennesker som beveger seg i riktig retning
  • Får man tid, penger og personer for å oppfylle visjonen
  • Er den forankret i ledelse og måten skolen styres på
  • Blir den evaluert slik at man ser at man etterlever visjonen

Entry filed under: Kunnskapsledelse, Organisasjonskunnskap. Tags: .

Travle dager – kort oppdatering Hva bør inn i lærerutdanningen når det gjelder digitale ferdigheter?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


