Travle dager – kort oppdatering

10.04.15 at 11:03 Legg igjen en kommentar

Det har vært litt stillstand på selve bloggingen den siste tiden, men årsaker er bare at det er så veldig travelt om dagen. Jeg har produsert mye innhold, blant annet det du finner under fanen MOOC på toppen av siden – og der kommer det også mer, og jeg håper å komme med en nyhet i forbindelse med det også i nær framtid.

Under fanen implementering ser dere noen korte presentasjoner som vi har brukt, blant annet i Steinkjer, i arbeidet med å sørge for at den femte basisferdigheten (digitale ferdigheter) har fokus over tid. Jeg har faktisk vært i Steinkjer tre ganger i år, og møtt ulike skoler og snakket om hvordan vi kan jobbe med digitale ferdigheter og hvor de har brukt refleksjonsspørsmålene som ligger i disse presentasjonene. Jeg synes de jobber veldig planmessig i Steinkjer med dette og med å få på plass viktige forutsetninger for å gi elevene de ferdighetene de både har krav på (K06) og som de har behov for (21. århundrets ferdigheter). Må også nevne at jeg synes Egge ungdomsskole har en fantastisk visjon; «Alle kan bli noe stort» – det liker jeg å høre, og sier veldig mye om hvordan skolen ser på sine elever. Det betyr ikke at alle skal bli berømte eller få toppstillinger, men det handler om at alle skal få utviklet sitt potensiale – og at de skal møtes med respekt og forventninger.

Jeg blir en god del i Oslo framover fordi jeg er delvis engasjert av Snøball Film i forbindelse med produksjon av kunnskapsfilmer. Dette er spennende arbeid, og noe av det første jeg har blitt involvert i er produksjon av filmer om regning i alle fag.

Framover går det slag i slag, Bærum, Kongsberg, Overhalla, Bergen, Kristiansand, Oslo, Tønsberg – og med veldig ulike oppdrag – fra storforeldremøte om digitale ferdigheter til teknologi i forbindelse med spesped. Reiseruta er et lite logistikkmessig mareritt, med raske bytter mellom bil, tog, buss og fly – får håpe jeg ikke går for mye i surr.

TV2 Skole går sin gang også som vanlig, med oppgavelaging til ungdomstrinn og vgo hver uke.Utover dette er det også noen andre typer virksomhet jeg er involvert i om dagen – så dagene fylles i alle fall godt opp.

Før jeg vet ordet av det er det også NKUL, hvor jeg har sesjon om problemløsning og kreativitet i regi av meg selv + jeg skal snakke om Teaching With Technology (TwT) på Microsoft sitt leverandørforedrag (begge på torsdagen) – i tillegg til at jeg har meldt inn to foredrag til TeachMeeten onsdag kveld. Det blir moro, og jeg gleder meg til å treffe gamle og nye kjente.

Det skal nok bli rom for noen blogginnlegg også, men skal bare få hodet litt over vann først.

Entry filed under: 1. Tags: .

IKTplan i praksis og MOOC Visjoner – noe å leve opp til og noe å etterleve

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


