Prosjektbasert, problemorientert læring

22.03.15 at 11:06 Legg igjen en kommentar

Oppdatert; etter at jeg publiserte denne artikkelen gjorde @terjepe meg oppmerksom på denne artikkelen om hvordan finske skoler har begynt å tenke «undervise etter tema» framfor «undervise i fag». Lesverdig opp mot tankene under…

Å jobbe prosjektbasert styrker viktige ferdigheter som informasjonsinnhenting, kritisk refleksjon, analyse, samarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Dersom elevene selv får planlegge prosessene styrker det ferdigheter som samarbeid og egenregulering. Gjennom bruk av teknologi kan de skape god arbeidsflyt, for eksempel gjennom samskriving og bruk av kommunikasjonsverktøy. Notatverktøy kan brukes for å organisere innhold og samarbeide. Oppgavene bør by på utfordringer, og være interessante. Her er noen ideer til noen prosjektbaserte oppgaver:

  • Design en app med et bestemt formål for en bestemt målgruppe.
    Elevene må avdekke problemer de skal løse og tenke målgruppe. De kan foreta intervjuer (kvalitative, kvantitative) ved hjelp av teknologi. De kan bruke presentasjonsprogram for å vise fram sine ideer, eventuelt prototype dem.
  • Lag et familietre hvor du legger inn opptak (video og/eller lyd) av familiemedlemmer.
    Elevene kan bruke ulike redigeringsverktøy (bilde, video, lyd) for å gjøre opptak.
  • Se på egenskaper ved noen utvalgte land, og design deretter et samfunn hvor du henter ut de beste egenskapene (kritiske faktorer, ressurser, vaner) fra disse landene for å skape et fantastisk samfunn.
    Elevene kan jobbe med søk, bruke grafiske organisatorer for å strukturere innhold, idemyldring med f.eks. bruk av elektronisk oppslagstavle, samskriving osv.
  • Lag en plan for lokale bedrifter slik at de får mindre avfall.
    Innhente dokumentasjon om dagens praksis, problemløsning.
  • Vurder sosiale mediers påvirkningskraft på (lokal)samfunnet .
    Reflektere over hvordan vi kan påvirke egen hverdag gjennom å bruke ulike typer mediekanaler.
  • Se på «virale» videoer (som har spredd seg raskt på Internett), og analyser dem for å finne ut hvorfor disse har spredd seg så raskt.
    Søke fram aktuelle videoer, analysere innhold gjennom å bruke grafiske organisatorer.
  • Lag en dokumentar hvor du bruker bilder (foto), gjør disse om til film og deretter til eBok.
    Bruke ulike typer redigeringsverktøy, se hvordan innhold må tilpasses ulike presentasjonsformer.
  • Finn eksempler på hvordan din kommune formidler kunngjøringer, høringer osv. Lag disse om til reklamekampanjer med sikte på at flere leser kunngjøringene eller kommer med innspill til høringene (tips: hvordan reklamerer man for andre produkter).
    Skrive i reklamesjanger, grafisk design, målrette budskap, velge kanaler for publisering.
  • Design framtidens skole (hvilke fag er aktuelle, på skolen og/eller på nett, samarbeid med lokalsamfunn, hva blir man målt på osv.)
    Utforske trender og hva som er samfunnets behov, presentere resultatene.
  • Ungdom føler at det blir stilt store krav til dem; hva de skal prestere, hvordan de skal se ut. Hvordan skal vi løse problemet?
    Gjøre spørreundersøkelser, analysere dataene, problemløsning.
  • Hva ville (historisk person) sagt om (et av dagens samfunnsproblemer)?
    Se en sak fra et annet ståsted.
  • Hva slags type aktiviteter kan settes i gang for å få flere opp av sofaen?
    Problemløsning på et virkelig verden-problem, kreativitet, bruk av teknologi (eHelse)
  • Global oppvarming er et stort problem. Hva kan den enkelte gjøre for å sette et mindre karbonavtrykk på kloden – uten at det fører til store endringer i hverdagslivet?
    Informasjonssøk om årsaker til global oppvarming, finne alternative løsninger, presentere resultater.
  • Hvordan påvirker arkitekturen i nærområdet lokalsamfunnet?
    Dokumentasjon av arkitektur, vurdere formålet med designen, analysere påvirkning på samfunn, presentere resultat.
  • Hva må til i lokalsamfunnet for at det er aktuelt for deg/dere å bli boende når dere blir voksne (eks type arbeidsplasser, kvalitet på skole/barnehage, tilgang til og pris på boliger, type fritidsaktiviteter og kultur osv)? Hvordan skal dere formidle disse kravene til lokalpolitikerne?
    Gjøre spørreundersøkelser, organisere data med grafiske organisatorer, presentere resultat og velge kanal for påvirkning (f.eks. avisartikkel, bruk av sosiale medier, formelt brev til kommunen, invitere til folkemøte, lage demonstrasjon, snakke direkte med politikerne osv,)
Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring, web2.0. Tags: , , , , .

Dagene flyr og jeg lager MOOC Oppgave-meny

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: