Dagene flyr og jeg lager MOOC

Dagene raser unna – så mye å gjøre, så liten tid – i alle fall føles det slik av og til. De neste dagene skal jeg være sammen med lærere fra videregående skole hvor fokus er framtidens skole. Det blir kjekt. Ellers er det arbeid med oppgaver, implementering av IKT og BYOD-problematikk som har stått på timeplanen. Jeg har vært på flere reiser – Oslo, Steinkjer og Molde for å nevne noen. Jeg jobber videre med bok – eller rettere sagt bøker (2) som skal ut, og jeg har et hefte som skal ut til ungdomsskoleelever til høsten. April nærmer seg raskt, og der er det en hektisk timeplan med mye reising. Flere har begynt å tenke på neste skoleår, og flere dager er allerede bestilt hos meg – selv om det er mange dager å ta av ellers. For IKTplan er det arbeid med vgo-utgaven som har startet – moro at vi får med hele løpet fra barnehage til videregående.

En av de virkelig spennende sakene jeg jobber med å lage et MOOC – et refleksjonsprogram som en del av heving av kompetanse hos lærere. Mye av innholdet er på plass, men jeg har jobbet litt med struktur på dette kurset. Foreløpig plan er – i stikkordsform:

  • Modul 1: Du – en drømmelærer. Hva kjennetegner en drømmelærer? Hvordan håper du at du og din undervisning blir husket av elevene når de går ut av skolen? Hvorfor er skolen som den er (tradisjon) og hvorfor må noe endres? Hva er egentlig digital kompetanse og 21. århundrets ferdigheter og hvorfor er det viktig?
  • Modul 2: Å jobbe mer effektivt. Hvordan kan du samle inn og organisere informasjon på en effektiv måte? Hvordan bygger du ditt nettverk? Hvordan planlegger du din undervisning?
  • Modul 3: Å jobbe med søk, organisering, kildekritikk og kritisk refleksjon. Grunnleggende rundt hvorfor dette er viktig og hva det innebærer.
  • Modul 4: Å jobbe med produksjon og kommunikasjon. Grunnleggende rundt hvorfor dette er viktig og hva det innebærer.
  • Modul 5: Å jobbe med digital dømmekraft. Grunnleggende om tilstedeværelse på nett.
  • Modul 6: Læringsteorier og metoder. Nye måter å undervise på – og hva gjør det med læringen?
  • Modul 7: Problemløsningsstrategier og arbeid med digitale tester. Hvordan kan man jobbe med å gi elevene problemløsningsstrategier? Hva er PBL (CBL)? Hvordan stille gode spørsmål? Hvordan lage gode digitale tester?
  • Modul 8: Teknologi i klasserommet. Klasseledelse i teknologirike omgivelser. Hvordan velge riktig verktøy? Hva må man tenke på? Trender framover.

Hva tenker dere – virker det som interessante områder? Er det noe jeg har glemt på overordnet nivå?

Advertisements

2 comments

  1. Dette høres veldig spennende ut og du dekker viktige temaer. Sett i sammenheng med MOOC-ene til HIST og HIOF, utfyller dere hverandre godt. Jeg gleder meg til fortsettelsen, lykke til!

  2. Takk for det 🙂 Jeg tror nok det jeg prøver å lage blir komplementært til de tre MOOC’ene som har vært til nå (NTNU sitt «Smart Læring» i tillegg til HIST «IKT i læring» og HIOF «IKT for lærere»)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s