Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor

25.02.15 at 23:59 Legg igjen en kommentar

Etter forrige blogginnlegg føler jeg at jeg kanskje må presisere enda tydeligere hva jeg mener når jeg ser diskusjonen om fraværstak eller ikke går sin gang på Twitter.

For å tydeliggjøre;

  • Jeg er ikke for at elever ikke skal være på skolen.
  • Jeg er uenig i utsagnet; elever som er tilstede lærer mer. Jeg forutsetter i min uenighet at vi ikke da diskuterer om eleven ligger hjemme og sover kontra å være på skolen – det er ikke mitt utgangspunkt. Jeg tror man kan være tilstede uten å lære, og jeg tror man kan være fraværende og likevel lære. Jeg tror også at noen vil lære mer av å være på skolen enn ikke å være der.
  • Jeg skjønner at man må ha et vurderingsgrunnlag for å gjøre en vurdering, og at det da er viktig at eleven er tilstede på skolen.
  • Jeg er uenig i at løsningen er å tvinge dem dit med et påbud. At et påbud kan virke som en ekstern motivator er jeg ikke uenig i, det er nok flere som kommer på skolen enn ikke hvis de risikerer å ikke få karakterer. Det jeg stiller meg tvilsom til er om de som har høyt fravær i dag nødvendigvis kommer på skolen selv om de ikke får karakterer.
  • Jeg tror ikke at x timer tilstede = god karakter automatisk, det krever mer enn tilstedeværelse f.eks. har jeg tro på at det er arbeid med og øvelse i faget som må til
  • Jeg tror man skal ha høye forventninger og stille krav til elevene – de lever opp og ned til forventningene. Prestasjonskrav gir prestasjonsangst, men også prestasjoner.
  • Det som forbauser meg i mange av diskusjonene er at det er vurderingsgrunnlaget som oppgis som hovedårsak til at man ønsker fraværstak. Jeg lurer på hvem som først sier; vi må ha fraværstak for å gi elevene de beste forutsetninger for framtida – selv om jeg egentlig tror, og håper, det er det dere mener.
  • Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor. Alle vet at noen elever ikke møter opp, hvorfor er ikke dette temaet framfor et påbud om å være tilstede fysisk?
Advertisements

Entry filed under: Kunnskapsledelse, Organisasjonskunnskap. Tags: , .

Myteknusing og noen kommentarer til ytringer fra @konservativ Forskning på læringsutbytte?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,356 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: