Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor

Etter forrige blogginnlegg føler jeg at jeg kanskje må presisere enda tydeligere hva jeg mener når jeg ser diskusjonen om fraværstak eller ikke går sin gang på Twitter.

For å tydeliggjøre;

  • Jeg er ikke for at elever ikke skal være på skolen.
  • Jeg er uenig i utsagnet; elever som er tilstede lærer mer. Jeg forutsetter i min uenighet at vi ikke da diskuterer om eleven ligger hjemme og sover kontra å være på skolen – det er ikke mitt utgangspunkt. Jeg tror man kan være tilstede uten å lære, og jeg tror man kan være fraværende og likevel lære. Jeg tror også at noen vil lære mer av å være på skolen enn ikke å være der.
  • Jeg skjønner at man må ha et vurderingsgrunnlag for å gjøre en vurdering, og at det da er viktig at eleven er tilstede på skolen.
  • Jeg er uenig i at løsningen er å tvinge dem dit med et påbud. At et påbud kan virke som en ekstern motivator er jeg ikke uenig i, det er nok flere som kommer på skolen enn ikke hvis de risikerer å ikke få karakterer. Det jeg stiller meg tvilsom til er om de som har høyt fravær i dag nødvendigvis kommer på skolen selv om de ikke får karakterer.
  • Jeg tror ikke at x timer tilstede = god karakter automatisk, det krever mer enn tilstedeværelse f.eks. har jeg tro på at det er arbeid med og øvelse i faget som må til
  • Jeg tror man skal ha høye forventninger og stille krav til elevene – de lever opp og ned til forventningene. Prestasjonskrav gir prestasjonsangst, men også prestasjoner.
  • Det som forbauser meg i mange av diskusjonene er at det er vurderingsgrunnlaget som oppgis som hovedårsak til at man ønsker fraværstak. Jeg lurer på hvem som først sier; vi må ha fraværstak for å gi elevene de beste forutsetninger for framtida – selv om jeg egentlig tror, og håper, det er det dere mener.
  • Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor. Alle vet at noen elever ikke møter opp, hvorfor er ikke dette temaet framfor et påbud om å være tilstede fysisk?
Legg igjen en kommentar

