En modell for implementering

Det er for så vidt ikke noe nytt i denne modellen, men jeg har forsøkt å sette den opp i et slags flytdiagram. Noe av det som forbauser meg er nemlig at rekkefølgen ofte er annerledes enn dette når jeg ser hva man gjør i praksis. Hvis man ikke skaper forståelse for at noe må endres vil man slite (kriseforståelse) – da får man ikke gehør. Deretter må man skape enighet om hva som skal endres, og hvordan det skal endres – og her er det lurt å se på hva som finnes av informasjon når det gjelder ting som fungerer og ting som ikke fungerer. Det er mange som hopper over disse første og går rett på valg av løsning. En annen stor syndebukk er dette med opplæring. Jeg mener at man først må sette krav til bruk, foreta en kartlegging (hvem kan dette og hvem kan det ikke) og deretter foreta opplæring – da får alle det de har bruk for framfor at man først skal ha en opplæring (som dessverre ofte blir bare det jeg har kalt redskapskompetanse) for så å sette krav (eller ikke) til bruken. Trykk på bildet for større versjon (her har jeg tenkt at lys blått er ting som må kartlegges, mørk blått er ting som skal gjøres, sterk oransje er avgjørelser, grått er innspill man må ta i betraktning, gult er krav man stiller, grønt er oppfølging og støtte, lys oransje er kontroll),

Modell implementering

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s