En modell for implementering

08.02.15 at 12:57 Legg igjen en kommentar

Det er for så vidt ikke noe nytt i denne modellen, men jeg har forsøkt å sette den opp i et slags flytdiagram. Noe av det som forbauser meg er nemlig at rekkefølgen ofte er annerledes enn dette når jeg ser hva man gjør i praksis. Hvis man ikke skaper forståelse for at noe må endres vil man slite (kriseforståelse) – da får man ikke gehør. Deretter må man skape enighet om hva som skal endres, og hvordan det skal endres – og her er det lurt å se på hva som finnes av informasjon når det gjelder ting som fungerer og ting som ikke fungerer. Det er mange som hopper over disse første og går rett på valg av løsning. En annen stor syndebukk er dette med opplæring. Jeg mener at man først må sette krav til bruk, foreta en kartlegging (hvem kan dette og hvem kan det ikke) og deretter foreta opplæring – da får alle det de har bruk for framfor at man først skal ha en opplæring (som dessverre ofte blir bare det jeg har kalt redskapskompetanse) for så å sette krav (eller ikke) til bruken. Trykk på bildet for større versjon (her har jeg tenkt at lys blått er ting som må kartlegges, mørk blått er ting som skal gjøres, sterk oransje er avgjørelser, grått er innspill man må ta i betraktning, gult er krav man stiller, grønt er oppfølging og støtte, lys oransje er kontroll),

Modell implementering

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Noen refleksjoner rundt implementering Noen muligheter og noen utfordringer med onlinetester

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: