Noen refleksjoner rundt implementering

Senest i dag har jeg fått noen spørsmål rundt dette med å implementere teknologi. Noen spørsmål er enkle å svare på, andre er vanskeligere.

Først og fremst må man tenke infrastruktur og båndbredde. Det er ingen vei utenom. Vi snakker fiber skal det monne, det er for mange eksempler på at det blir for tregt og sent å jobbe med noe mindre kapasitet. Utfordringen deretter er å sørge for det som er på innsiden av veggen. Hastigheten synker raskt. Mange skoler har gamle kabler, murvegger og annet som gjør at kapasiteten fort forsvinner. For det trådløse må man ha nok IP-adresser å gå på – gang med minimum 3 er rådet. Tenk også på at det blir mange samtidige pålogginger som skal håndteres, og ofte er det forskjell på det man regner på papiret og det som skjer i praksis…

Noe annet som man må tenke på er hva skal man bruke utstyret til, for først da kan man si noe om hva man skal ha – hvilke behov som må dekkes. Det er f.eks. slik at hvis man tenker at man på barnetrinnene kun skal ha noe som gjør at de kan lage noen videoer en gang i blant og gjøre noen enkle oppgaver – ja, da trenger kanskje ikke alle ha hver sin dings (enten det er brett eller datamaskin). Hvis det er slik at de skal brukes i forbindelse med opptak når man er utendørs må man for eksempel tenke vekt og god batterikapasitet osv. Tenker man seg at elevene skal bruke digitale notater og bruke mange digitale læringsressurser så er det opplagt at 1:1 er retningen man skal gå i. Det verste er vel å ha utstyr som ikke blir brukt? Kravene må derfor settes først, så må man se på hva slags opplæring som er nødvendig og sørge for dette – og så kontroll av at man faktisk gjør ting iflg. kravene som er satt. Så hvorfor er det så mange som først kjøper utstyr, gir opplæring på redskap og noen tjenester – og så evt setter krav til bruk? Noen setter ikke krav til bruk heller, de lar det være opp til hver enkelt – og så lurer de på hvorfor det skjer så lite.

Det samme prinsippet gjelder for tjenester og verktøy – det må settes krav. Jeg ser skoler som betaler i dyre dommer for ting de ikke bruker. Her må man se kostnad opp mot nytte – og da handler det om bruk stort sett. Jeg tror det er penger å hente på å ta en kritisk gjennomgang av denne type utgifter. Det kan fort bli dyrt med mange lisenser hvis kun et fåtall bruker verktøyene eller tjenestene. Opplæring brukes det ganske mye penger på totalt sett, og da bør det være opplæring man faktisk har bruk for – tror det svikter mye her, man skal likesom spenne bredt eller bare ha opplæring i funksjonalitet. Når man i tillegg legger til at det ikke blir stilt krav i etterkant av opplæring mange steder, f.eks. hvordan skal du bruke det du har lært blir det ofte til at opplæring enten var en hyggelig opplevelse eller at det var bortkastet tid – med samme resultat for begge oppfatninger; det skjer lite nytt.

Krav, oppfølging, kontroll blir derfor tre viktige stikkord. Det høres ikke så bra ut i manges ører, men det er faktisk en lederoppgave. Å sette krav er ikke nødvendigvis noe negativt, oppfølging handler ofte om opplæring og skape en kultur for at man kan prøve, feile, dele erfaringer, synliggjøre det som er bra – kontroll for å se både om man gjør det som er pålagt og for å evaluere om det har noen effekt det man gjør. Har det ikke effekt bør man gjøre noe annet. Jeg er også tilhenger av det enkle – kanskje er det små ting som kan gi stor effekt, da gjør man dette. Er det ting som gir lite effekt og som er vanskelige å gjennomføre – ja, da bør man kanskje tenke seg om en gang til.

Jeg forbløffes jevnlig at hvor lite plan som ligger bak en del innkjøp rundt omkring i Norge, men jeg ser også noen som tenker i riktig retning. Det gjør meg glad. La oss sørge for at pengene blir brukt best mulig, men det krever å få hevet bestillerkompetansen. Det er hjelp å få mange steder, så hvorfor spør man ikke mer hos de som kan hjelpe. Jeg har likevel tro på at det skal gå bra til slutt – er det ikke bra er det heller ikke slutt 🙂

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s