Gratis fagdag for ungdomstrinnet

03.02.15 at 12:06 2 kommentarer

fagdagI april skal jeg ut på en liten turne med Fagbokforlaget (se program og påmelding lenger nede i innlegget), sammen med blant annet Håvard Tjora. Det gleder jeg meg til. For min egen del er dagene todelte; jeg har et plenumsforedrag og en parallell. I plenumsforedraget vil det handle om det digitale – det er vel neppe noen overraskelse. Digitale ferdigheter er grunnleggende ifølge Kunnskapsløftet, men hvorfor er denne kompetansen så viktig? Hvilke muligheter gir teknologien for å skape bedre læring, og hvilke trender ser man for seg i skolen de kommende årene? Hva trenger en lærer å kunne for å tilfredsstille kravene som stilles i Kunnskapsløftet? Dette er noen av spørsmålene jeg skal prøve å gi svar på.

I parallell skal jeg snakke om utforsking, nysgjerrighet og motivasjon – det blir derfor mye om problemløsningsstrategier og det å lage de gode spørsmålene. For de som ikke er klar over det har jeg en ganske stor produksjon av oppgavesett som i hovedsak går i retning av diskusjon og refleksjon, noe jeg er overbevist om at er riktig retning – ikke minst når jeg leser at Ludvigsenutvalget peker på at elevene mangler problemløsningsstrategier. For øvrig, som jeg også har nevnt tidligere, tror jeg at denne type oppgaver er mer motiverende – både for lærere og elever.

håvardJeg har stor sans for Håvard og hans syn på utdanning, og han skal snakke om ungdom som sliter på skolen, relasjonsledelse og profesjonalitet. Han vil også si noe om ulike måter å lære på og legge fram tanker som omhandler evner og muligheter hos ungdommene.

 

Programmet for dagen ser slik ut:

  • 11.15 Registrering og lunsj
  • 12.00 Velkommen
  • 12.10 Eva Bratvold
  • 13.20 liten pause
  • 13.30 Parallelle sesjoner (norsk, engelsk, tysk og samfunnsfag)
  • 14.30 liten pause
  • 14.45 Håvard Tjora
  • Vi avslutter ca kl 16.00

De parallelle sesjonene handler om (trykk på bildet for større versjon):

paralleller

Datoer og steder:

  • 20.04.2015 Bergen, Litteraturhuset
  • 21.04.2015 Kristiansand, Kristiansand Kunsthall (her er ikke tysk en av parallellene)
  • 22.04.2015 Oslo, Litteraturhuset

Jeg tror det blir veldig kjekke dager, og har du lyst til å melde deg på gjør du det på denne lenka. Velkommen skal du være.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , .

Refleksjon rundt søk Noen refleksjoner rundt implementering

2 kommentarer Add your own

  • 1. Karine K Alstad  |  05.02.15, kl. 10:58

    Dette gleder jeg meg til! Dette blir både lærerikt, motiverende og gøy!

  • 2. evabra  |  05.02.15, kl. 11:12

    Ja – dette tror jeg blir moro 🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 508,448 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


