Refleksjon rundt søk

28.01.15 at 13:20 2 kommentarer

Som et lite forsøk ute har jeg noen skoler hvor vi prøver å holde temaer «varme» over litt lenger tid, samtidig som vi ikke skal lage det for stort i omfang. Spørsmålet har vært hvor mye av fellestiden man kan bruke på slikt arbeid. En modell vi tester er en oppstart hvor man går gjennom noen tekniske ferdigheter og hvorfor dette er viktig kompetanse. Deretter tar vi 15 minutter av fellestid (IKT-kvarter) annenhver uke for å holde fokus. På dette IKT-kvarteret er det noen få refleksjonsspørsmål som blir tatt opp, og disse blir distribuert ut i forkant. Her har vi sett for oss ett hovedområde hvert kvartal (søk, produksjon, kommunikasjon, dømmekraft). Vi håper at det på denne måten får ha fokus over litt tid framfor at det blir en enkelt dag (for eksempel planleggingsdag) – og så blir det glemt litt bort i en travel hverdag. Det er viktig at skolens administrasjon er tydelige på at dette er områder vi skal jobbe med, og her får de noen ferdige presentasjoner som de kan bruke – eventuelt at de omformulerer noen av spørsmålene dersom det er nødvendig. Man kan selvfølgelig ha kortere eller lengre perioder hvor man jobber med de ulike temaene, det er en fleksibilitet vi mener skolene må velge selv ut fra de prioriteringer de ellers har. Disse «pakkene» med presentasjoner (6 stk) og underliggende ressurser kan man se på som legoklosser – man bygger sammen ut fra behov og ønsker. Det viktigste er at man har en plan. En basispakke kan bestå av hva elevene skal ha lært (den grunnleggende ferdigheten fordelt på områdene nevnt over), og så kan man ha andre «pakker» som handler om temaer som problemløsning, samarbeid, klasseledelse osv.

I eksemplene under, som omhandler de tre første rundene med søk, er det noen spørsmål som er ment som egenrefleksjon og noen som er ment som plenumsdiskusjon. Plenumsdiskusjon er for at alle (eller alle på teamet) skal ha samme forståelse for hva som er dagens situasjon og praksis – og forhåpentligvis kan det sparke i gang noen diskusjoner rundt hva man kan og bør endre.



Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , , .

Noen refleksjonsspørsmål knyttet til kommunikasjon Gratis fagdag for ungdomstrinnet

2 kommentarer Add your own

  • 1. jeppekris  |  04.02.15, kl. 16:10

    Dette var flott! Likte spesielt godt måten dere har fordelt det utover flere kortere økter. Det helt optimale er selvfølgelig å knytte det til oppgaver elevene har, men det krever mye logistikk å få til for et helt trinn. Likte også punktet med refleksjon rundt hvordan læreren kommuniserer rundt valg av kilder. Den svenske forskeren Louise Limberg hevder at elever først i 17-18-alderen har forutsetningene som skal til for å kunne vurdere kilders troverdighet og relevans.

  • 2. evabra  |  04.02.15, kl. 20:55

    Tusen takk for kommentar🙂 Lager også på øvrige områder (produksjon, kommunikasjon og dømmekraft) – og lurer på å lage for problemløsning, samarbeid, kunnskapsbygging og egenregulering også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: