Noen refleksjonsspørsmål knyttet til kommunikasjon

28.01.15 at 12:07 Legg igjen en kommentar

Her er noen spørsmål vi diskuterte rundt tidligere denne uka i forhold til kommunikasjon. Dere får se på disse som et resultat av idemyldring, diskusjon og refleksjon – og det videre arbeidet vil strukturere disse og lage underliggende ressurser ferdige slik at man skal kunne få nødvendig ballast til å reflektere over spørsmålene selv.

Kommunikasjons- og distribusjonskanaler:

Gir vi for mye informasjon i forhold til bruken – fordi vi ønsker å informere alle om alt? Hvor mye bruker foresatte LMS eller lignende kanaler i forhold til innsatsen vi bruker på å tilgjengeliggjøre informasjon der? Er det andre måter som er mer effektive (eks sms)? Hva publiserer vi hvor (inkonsekvens – publiserer man det samme i mange kanaler, forskjellig fra gang til gang)? Når publiserer vi – er det slik at du sender ut eller laster opp sent på kveld/natt/helg – og hva slags signaler gir det til elever, foresatte, kollegaer, ansatte? Skal all informasjon være skriftlig – vi må ikke glemme at et fysisk møte eller en telefonsamtale i noen tilfeller er mer hensiktsmessig? Analogt/digitalt – ikke skrive ut og distribuere hvis vi har bestemt oss for å kommunisere digitalt. Hvordan kan vi gjøre kommunikasjon mer effektivt – hvor kan vi spare tid og gjøre en bedre jobb? Kan vi utvikle noen kriterier, veiledninger eller tips for hvordan man gjennomfører f.eks. foreldremøter, innkaller til møter osv?  Hvordan velger vi type kommunikasjonsverktøy til ulike situasjoner og hvorfor har det betydning hva slags verktøy vi bruker? Hvordan kommuniserer vi rent visuelt; bruker du STORE BOKSTAVER eller mange smilefjes – hva sier det om deg? Kjenner du til skolens/kommunens policy, regelverk, retningslinjer og maler? Hva skal arkiveres av kommunikasjonen?

Etikk:
Hva bør vi skrive og ikke skrive (etikk)? Hva er egnet kommunikasjon (fra ledelse til ansatt, fra ansatt til ansatt, ansatt til elev, ansatt til foresatte – og i hvilke kanaler) Hvordan ønsker vi/skolen å framstå som? Hvor viktig er det å bygge omdømme på nett – og hva er kjennetegn på godt omdømme? Hvor mye skal en lærer være tilgjengelig? Hvor skal man være tilgjengelig? Er det skille mellom lærer som profesjonsperson og lærer som privatperson i forhold til hva man publiserer/kommuniserer?

I undervisningen (og litt utenfor undervisningen også):

Kan vi bruke eldre elever som hjelpelærere for de yngste når det gjelder redskapskompetanse?  Hva betyr det å være en global innbygger, kulturforståelse – hva menes med relasjonskompetanse? Hvilke møteplasser gjør vi tilgjengelig for elever, elevråd, lærere og foresatte – og vurderer vi dette opp mot bruken (ikke bare lage arenaer som likevel ikke blir brukt)? I hvilken grad kan vi bruke ulike typer kommunikasjonsverktøy i opplæringen? Hva tilfører de av verdi i ulike settinger? Hva er sammenheng mellom kommunikasjon og vurdering for læring – og hva slags effekt har det? Kan sosiale medier brukes som en ressurs – for lærere, for elever? Hva bruker elevene av kommunikasjonsverktøy og sosiale medier – hva bruker de det til?  Kan vi bruke alle typer kommunikasjonsverktøy – hensyn databehandleravtale, personvern osv. Hvordan bygger lærere PLN – og hvordan bygger elever PLN? Hvorfor er det viktig å bygge nettverk? I hvor stor grad kan vi arbeide med næringsliv eller andre – utvide horisonten? Samarbeide internasjonalt? Hvorfor – og hvorfor skal vi samarbeide med aktører utenfor skolen?  Hvordan kan kommunikasjonsverktøy brukes for å gi elevene en stemme?

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , , , .

Refleksjonsspørsmål knyttet til produksjon Refleksjon rundt søk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 509,969 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: