Noen refleksjonsspørsmål knyttet til kommunikasjon

Her er noen spørsmål vi diskuterte rundt tidligere denne uka i forhold til kommunikasjon. Dere får se på disse som et resultat av idemyldring, diskusjon og refleksjon – og det videre arbeidet vil strukturere disse og lage underliggende ressurser ferdige slik at man skal kunne få nødvendig ballast til å reflektere over spørsmålene selv.

Kommunikasjons- og distribusjonskanaler:

Gir vi for mye informasjon i forhold til bruken – fordi vi ønsker å informere alle om alt? Hvor mye bruker foresatte LMS eller lignende kanaler i forhold til innsatsen vi bruker på å tilgjengeliggjøre informasjon der? Er det andre måter som er mer effektive (eks sms)? Hva publiserer vi hvor (inkonsekvens – publiserer man det samme i mange kanaler, forskjellig fra gang til gang)? Når publiserer vi – er det slik at du sender ut eller laster opp sent på kveld/natt/helg – og hva slags signaler gir det til elever, foresatte, kollegaer, ansatte? Skal all informasjon være skriftlig – vi må ikke glemme at et fysisk møte eller en telefonsamtale i noen tilfeller er mer hensiktsmessig? Analogt/digitalt – ikke skrive ut og distribuere hvis vi har bestemt oss for å kommunisere digitalt. Hvordan kan vi gjøre kommunikasjon mer effektivt – hvor kan vi spare tid og gjøre en bedre jobb? Kan vi utvikle noen kriterier, veiledninger eller tips for hvordan man gjennomfører f.eks. foreldremøter, innkaller til møter osv?  Hvordan velger vi type kommunikasjonsverktøy til ulike situasjoner og hvorfor har det betydning hva slags verktøy vi bruker? Hvordan kommuniserer vi rent visuelt; bruker du STORE BOKSTAVER eller mange smilefjes – hva sier det om deg? Kjenner du til skolens/kommunens policy, regelverk, retningslinjer og maler? Hva skal arkiveres av kommunikasjonen?

Etikk:
Hva bør vi skrive og ikke skrive (etikk)? Hva er egnet kommunikasjon (fra ledelse til ansatt, fra ansatt til ansatt, ansatt til elev, ansatt til foresatte – og i hvilke kanaler) Hvordan ønsker vi/skolen å framstå som? Hvor viktig er det å bygge omdømme på nett – og hva er kjennetegn på godt omdømme? Hvor mye skal en lærer være tilgjengelig? Hvor skal man være tilgjengelig? Er det skille mellom lærer som profesjonsperson og lærer som privatperson i forhold til hva man publiserer/kommuniserer?

I undervisningen (og litt utenfor undervisningen også):

Kan vi bruke eldre elever som hjelpelærere for de yngste når det gjelder redskapskompetanse?  Hva betyr det å være en global innbygger, kulturforståelse – hva menes med relasjonskompetanse? Hvilke møteplasser gjør vi tilgjengelig for elever, elevråd, lærere og foresatte – og vurderer vi dette opp mot bruken (ikke bare lage arenaer som likevel ikke blir brukt)? I hvilken grad kan vi bruke ulike typer kommunikasjonsverktøy i opplæringen? Hva tilfører de av verdi i ulike settinger? Hva er sammenheng mellom kommunikasjon og vurdering for læring – og hva slags effekt har det? Kan sosiale medier brukes som en ressurs – for lærere, for elever? Hva bruker elevene av kommunikasjonsverktøy og sosiale medier – hva bruker de det til?  Kan vi bruke alle typer kommunikasjonsverktøy – hensyn databehandleravtale, personvern osv. Hvordan bygger lærere PLN – og hvordan bygger elever PLN? Hvorfor er det viktig å bygge nettverk? I hvor stor grad kan vi arbeide med næringsliv eller andre – utvide horisonten? Samarbeide internasjonalt? Hvorfor – og hvorfor skal vi samarbeide med aktører utenfor skolen?  Hvordan kan kommunikasjonsverktøy brukes for å gi elevene en stemme?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s