Refleksjonsspørsmål knyttet til produksjon

De siste dagene har vi også snakket noe om hva slags refleksjonsspørsmål som bør stilles i forhold til hovedområdene i rammeverk for digitale ferdigheter. Vi har ikke vært så opptatt av hva slags verktøy eller type oppgaver, men litt refleksjon på et overordnet nivå. Et av områdene er «produsere og bearbeide» (eller skape og formidle som jeg kaller det). Ofte handler det her om oppgaver av typen «lag en presentasjon om…» når det gjelder hva eleven skal produsere. Lærere arbeider også med å produsere, men da er det i hovedsak som læringsressurser. Her er noen av spørsmålene vi har kommet fram til bør tas opp til diskusjon i kollegiet eller i det minste som egenrefleksjon;

Man må skille mellom lærers produksjon (læringsressurser) og elevens produksjon (dokumentere egen forståelse av lærestoff).

Elev:

  • Hvorfor skal elevene produsere? Hva er målet med produksjonen?
  • Hvordan skal elevene dra nytte av det de produserer i framtiden (for eksempel for å støtte sin egen læring framfor at man produserer bare for å produsere)?
  • På hvilke måter kan produksjon støtte vurdering for læring og måling av egen progresjon?
  • Hvordan skal elevene få vist fram sine produksjoner (utfordring med tid for framvisning versus at de skal få lov til å «skinne»)?

Lærer:

  • Hvordan kan jeg framheve budskapet best mulig (mål, virkemidler, verktøy, setting, redigering) – hva er målet med min (altså lærers) produksjon? Skal den brukes før (som introduksjon til tema), under (som støtte til undervisningen) eller etter (som hjelp for å løse hjemmeoppgaver, forberede seg til tester) undervisningen?
  • Innenfor hvilke fagområder kan produksjon være aktuelt virkemiddel? Hva slags tid, utstyr har jeg til rådighet? Hva slags kompetanse har elevene på dette?
  • I hvilken grad skal det deles med andre (organisering, struktur, gjenbruk, remix) – og hvor bør det da deles (type kanal)?
  • Hvordan forstås regler om opphavsrett, åndsverk og utfordringer i forhold til publisering og deling?
  • Hvordan legges det til rette på skolen for at lærer skal produsere – for eksempel i forbindelse med flipped classroom (nødvendig opplæring, fokus, anerkjennelse, deling)?
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s