I gang med implementering

Jeg har lovet å holde dere orientert om arbeidet med implementering, og her er oppstarten på dette arbeidet.

På noen skoler er jeg i gang med å tilrettelegge for implementering, selv om selve jobben med det er noe skolen selv må gripe fatt i. En av skolene har visjonen «Begeistring i sentrum» – og som en oppstart rundt tema visjon ber vi dem om å diskutere hva man ville forbedret på skolen dersom man bare kunne endre en ting. Aktuelle spørsmål er f.eks.;

  • Hvem er vi og hvordan ønsker vi å framstå?
  • Hvorfor er det viktig med begeistring? (hvorfor er visjonen viktig, hva betyr det for oss)
  • Hva skal «Begeistring i Sentrum» føre til for elevene? (hvordan kan det påvirke elevene, hva skal det gjøre for elevene, hvordan oppfatter jeg at skolens visjon kan endre egen praksis rundt den enkelte elev)
  • Hvordan ser «begeistring i sentrum» ut i skolehverdagen?

Jeg håper dette kan være en interessant og spennende refleksjon for lærerne, og ikke minst at man gjennom denne type øvelser skaper en form for felles bevissthet rundt hvordan skal skolen skal framstå og hva som er skolens misjon. Det er viktig at man forstår hverandre og hvilke mål den enkelte og skolen har – og at disse må gå i samme retning.

I forhold til hva man skulle forbedre dersom det bare var en ting man kunne rette på er det heller ikke noe fasitsvar, men jeg tror det vil være naturlig å tenke i retning av 21. århundrets ferdigheter; f.eks. at de skal bli problemløsende, selvstendige, gode på samarbeid og kommunikasjon, kunne beherske teknologi effektivt for læring og organisering i sin egen hverdag. Samtidig tror jeg nok at enkelte lærere kanskje vil helle i retning av at de ønsker at elevene skal ha lært seg fagstoffet.

Når det gjelder arbeidet med refleksjon rundt visjonen er det viktig at man får fram tankene slik at alle kan danne seg et inntrykk, og kanskje man da kan finne noe alle kan være enige i. Slike diskusjoner tror jeg foregår i svært liten grad på skolene fordi man ofte er opptatt med å planlegge undervisningen framover – noe som er helt naturlig. Det er likevel viktig å ha noe å samles rundt og jobbe mot utover de rent faglige målene.

Denne første refleksjonsøkta handler også noe om en av de viktige ferdighetene elevene skal tilegne seg, nemlig søk. Refleksjonen handler om å tenke på sin egen praksis – altså i hvilken grad man selv bruker søketeknologi. Hovedspørsmålene er;

  • Hvordan utfører du søk i dag – tenker du gjennom hvilke søkeord, hvilken søkemotor eller på hvilke nettsteder du leter etter informasjon?
  • Hvor ofte søker du etter informasjon på Internett – privat og i forbindelse med jobb?
  • Hvordan vet du at det du finner er korrekt (troverdig)?

Disse spørsmålene er ikke noe det skal framlegges noe svar på i plenum – det handler bare om å bli mer bevisst seg selv og egen praksis, og tenke gjennom hvordan man kan arbeide videre med søk (både for seg selv og elevene). Skolen kommer til å bruke ressurser i IKTplan.no for å jobbe med slik tematikk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s