Prøver å skape struktur

Jeg tenker og tenker nå om dagen, og prøver å skape en form for struktur. Strukturen jeg er ute etter er en kobling mellom 21. århundrets ferdigheter, hovedområdene i rammeverk for digitale ferdigheter (i min tolkning) og hvordan det skal gjøre seg utslag i fag. Her er min første råskisse, men er helt åpen for innspill. Figuren blir større hvis du trykker på den.

matrise

Dette handler da om hva elevene skal tilegne seg – hvilke aktiviteter skal man gjøre i klasserommet som fører fram til disse målene og som har sammenheng med de faglige kompetansemålene.

Men hva skal lærerne selv fokusere på når det gjelder hva de skal reflektere over. Jeg har tenkt litt i denne retningen i forhold til å kjøre en plan for kompetanseheving innenfor de samme områdene som nevnt over – og jeg er ikke sikker på om den er fornuftig og/eller gjennomførbar. Den må sees på som tidlige tanker fra meg;

kompetanseheving

2 comments

  1. Veldig bra, Eva! Dette er nyttige tanker. Vi, epedagogene i Hordaland, jobber også med dette: http://www.digitalskule.no/digital-grunnkompetanse/ikt-og-laering/vurdering/
    Og vi tenker at vi vil prøve å skissere ulike «pakkeløsninger» for læringsinfrastruktur, utover en tradisjonell LMS, som en bør ha på plass om en ønsker å legge til rette for nettopp samarbeid og deling, PLN, vurdering, omvendt undervisning, BYOD og apper, Spill/simulering, klasseledelse osb.

  2. Takk for kommentar. Jeg følger med på siden deres også 🙂 Håper å lage noe som kan brukes av alle, det blir nok julejobbing med det.

Legg igjen en kommentar

