Noen spørsmål om opphavsrett

13.12.14 at 14:07 Legg igjen en kommentar

I forbindelse med noe av det jeg produserer har jeg laget en liten multippel choice om opphavsrett. Er dette for vanskelig eller for lett? Er det relevante spørsmål (forutsett at målgrupper er voksne med lite forhold til opphavsrett)?

Du publiserer et bilde på Internett og merker det med et Copyrightsymbol. Hva er riktig utsagn?
• Andre kan ikke bruke bildet uten å spørre deg om lov først
• Andre kan bruke bildet på sine nettsider hvis de oppgir deg som kilde
• Gjennom å publisere godtar du at andre kan laste ned bildet

Du har tatt noen bilder som du ønsker å publisere på Facebooksiden din. Bildene er av kollegaer, venner og noen er av dine venners barn. Hvilket utsagn er riktig?
• Siden du har tatt bildene er det også du som har opphavsretten, og da kan du publisere dem fritt på hvilke nettsteder du vil
• Du må be om samtykke fra de de er bilder av før du kan publiser. For barna er det foreldrene som må gi samtykke hvis barna er under 15 år.
• Du kan publisere bildene, men hvis noen ønsker dem fjernet skal du gjøre dette umiddelbart
• Siden du har opphavsrett kan du publisere, men kun på sider hvor du er «redaktør» – f.eks. på din Facebookside eller blogg. Du kan ikke publisere dem f.eks. på delingstjenester og i forbindelse med nyhetssaker.

Du har funnet en video på Internett som du vil bruke i en presentasjon du lager.
• Det er bare lov dersom man betaler for å bruke videoen
• Det er lov dersom den som har laget videoen har gitt samtykke til bruk
• Det er lov fordi de som lager videoer ønsker at så mange som mulig skal se dem
• Det er forbudt å bruke videoer du finner på Internett

Du ønsker å bruke et bilde som du har funnet på en bildedelingstjeneste. Bildet er merket med Creative Commons-lisensen BY-SA.
• Du kan bruke bildet dersom du bruker det uten noen form for bearbeidelse. Kilde må oppgis.
• Du kan bruke bildet som du vil, men kan ikke tjene penger på det
• Du kan bruke bildet akkurat som du vil og trenger ikke oppgi kilde
• Du kan bruke og manipulere (remikse) bildet som du vil dersom du oppgir kilde og deler på samme vilkår

Hva er riktig utsagn?
• For at verk skal være vernet må de være merket med Copyright, Creative Commons eller GNU
• Det er ikke nødvendig med merking av verk for at de skal være opphavsrettslig vernet
• Hvis verk ikke er merket med copyright eller annen lisens kan de brukes fritt
• Det er bare opphavsrett på verk som er merket med Copyright etterfulgt av opphavsmannens navn og årstall for utgivelse/publisering

I en nylig utgitt fagbok finner du noen interessante punkter som du ønsker å gjengi på kommunens nettside. Hva er riktig utsagn?
• Du kan ikke bruke innholdet fordi forfatteren har copyright og den omfattes av vernetiden
• Du kan sitere fra innholdet dersom du bruker god sitatskikk
• Du kan kopiere innhold fritt fordi du har kjøpt boken
• Du kan bare anbefale boka uten å referere til noe av innholdet

Entry filed under: IKT i skolen, læring, web2.0. Tags: , , , .

Ytringsfrihet eller vern? Prøver å skape struktur

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


