Ytringsfrihet eller vern?

Jeg har med stor interesse begynt å lese rapporten «Ytringsfrihet i Norge, holdninger og erfaringer i befolkningen» – og er ikke ferdig, men vet allerede nå at innholdet skal brukes i ulike diskusjonsoppgaver av ulikt slag. Noe av det første jeg har bitt meg merke i er påstander hvor man setter ytringsfrihet opp mot andre ting – og hvor resultatene viser at nordmenn, til en viss grad, er villige til å ofre ytringsfrihet opp mot sikkerhet og vern. Jeg tenker at påstandene de har bedt folk ta stilling til også kan være aktuelle i forbindelse med drøfting rundt tema ytringsfrihet i samfunnsfag (og som jeg tenker meg skal inn i iktplan.no på vgs-nivå);

  • «Rasistiske ytringer bør tolereres.»
  •  «Ytringer som håner religion bør være tillatt.»
  •  «Ytringsfriheten bør kunne begrenses for å sikre at folk ikke blir trakassert
    eller mobbet.»
  •  «Pressens kildevern bør være absolutt, selv når saken handler om nasjonens
    sikkerhet.»
  •  «Staten bør kunne sensurere kunstnere som mottar offentlig økonomisk
    støtte.»
  • «Ansatte ved universiteter og høgskoler bør stå helt fritt til å ytre seg.»
  •  «Når pressen ønsker innsyn i offentlige dokumenter, må personvernet veie
    tyngre enn hensynet til offentligheten.»
  •  «Beskyttelse av svake grupper slik som barn og unge er viktigere enn
    ytringsfriheten.»
  •  «Virksomheter bør kunne begrense ytringsfriheten til ansatte for å sikre
    omdømmet sitt.»
Legg igjen en kommentar

