Følelser og læring

følelserI dag har jeg lest raskt gjennom Measuring and Understanding Learner Emotions: Evidence and Prospects fra Lace Project – som har fokus på at følelser er nøkkelelementer for læring. Rapporten peker på at følelser har blitt et av elementene man bør vurdere i forbindelse med læringsanalyse, samtidig som det er en del utfordringer knyttet til å måle disse i online-miljøer (selv om teknologien også utvikler seg til å tolke f.eks. ansiktsuttrykk). De har totalt målt i forhold til 100 følelser, men siden det norske språket er litt fattigere på ord enn engelsk har jeg derfor kun fått fram 79 ord i oversikten over. Hvordan tror du de ulike følelsene henger sammen med læring og læringsutbytte – enkelte i positiv retning, andre i negativ. Vi må i alle fall prøve å få fram de positive følelsene enten undervisning foregår analogt eller på nett. Figuren under er en sterkt forenklet modell som bygger på Control-Value Theory of Achievement Emotions (trykk på bildet for større utgave).

prosess

Advertisements

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s