Yrkesfaglærere: dette er et veldig godt tips

26.11.14 at 23:45 2 kommentarer

Jeg fikk et veldig godt tips forrige dagen av @storeforre om en ressurs hos Vox. Vox har utarbeidet profiler for en del ulike yrkesfaggrupper når det gjelder type arbeidsoppgaver man skal utføre, og hvilke grunnleggende ferdigheter man da trenger. De er i utgangspunktet beregnet for voksne elever, men kan brukes f.eks. på yrkesfaglige utdanninger for å vise relevans mellom det de skal lære på skolen og framtidig yrkesliv. Her er noen få utdrag for en rørlegger;

Lesing;

  • Daglig: lese beskrivelser og instruksjoner, kontrollere ordre/dokumenter/pakksedler
  • Regelmessig: lese installasjonsinstrukser, interne rutiner og HMS-informasjon
  • Av og til: lese tekniske bestemmelser, lese informasjon om rettigheter og plikter som arbeidstaker

Skriving;

  • Daglig: dokumentere og loggføre hendelser i eget arbeid, kvittere på ordrer og vareleveranser
  • Regelmessig: sette opp lister over utstyr og verktøy som trengs til en jobb, fylle ut skjemaer knyttet til eget arbeidsforhold
  • Av og til: skrive grunnlag for anbud og vurderinger, fylle ut detaljerte faktura- og anbudsgrunnlag

Muntlige ferdigheter;

  • Daglig: få instruksjoner og diskutere arbeidet med overordnede, snakke med kundene om framgangen i arbeidet og ulike løsninger
  • Regelmessig; bestille deler og utstyr fra leverandører, diskutere planer og tegninger med andre, delta på møter
  • Av og til: delta i formell opplæring og sertifisering, varsle om akutte hendelser og ulykker

Regning;

  • Daglig: gjøre eksakte målinger, bruke arbeidstegninger og regne om til full størrelse, beregne mengden materialer som trengs for å utføre en jobb
  • Regelmessig: kontrollere egen lønnsslipp, regninger og fakturaer, lage skisser for å illustrere en jobb, holde oversikt over lagerbeholdning, sammenligne priser, beregne kostnader
  • Av og til: regne ut og kontrollere vinkler, kontrollere varebeholdning

Digitale ferdigheter;

  • Daglig: kommunisere med arbeidsgiver eller kunder via epost eller tekstmeldinger, fylle inn arbeidstid i elektroniske skjemaer
  • Regelmessig: spore varer og finne leveringstider
  • Av og til: bruke elektroniske utregningsverktøy til å regne ut, vurdere og endre anbud, bruke GPS for å finne fram til kunder, søke på nett og i databaser etter produktinformasjon og priser, ta digitale bilder for å dokumentere avvik eller utført arbeid

Dette gjelder kun de grunnleggende ferdighetene, men jeg tenker at noe tilsvarende kan settes opp i forhold til ulike fag også – f.eks. samfunnsfag, som av mange regnes som et veldig teoritungt fag selv om jeg mener at dette er et fag som er svært viktig.

Entry filed under: læring. Tags: .

IKTplan i praksis ICILS rammeverk og iktplan.no

2 kommentarer Add your own

  • 1. Eddie  |  09.12.14, kl. 15:47

    Hei
    Flott at du henviser til Profilene til Vox.no/profiler
    De er ikke bare for Innvandrere, passer alle🙂

  • 2. evabra  |  09.12.14, kl. 15:48

    Jeg syntes dette var gode ressurser, og har nå endret teksten til «voksne»:-)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


