IKTplan i praksis

26.11.14 at 22:39 Legg igjen en kommentar

ettertestKonnerud skole har tatt i bruk IKTplan, og på konferansen forrige dagen viste de noen eksempler på hvordan de jobbet. Det er veldig kjekt å se hvordan de har tatt utgangspunkt i ting jeg har laget og bruker det i sin undervisning – se hvordan de har gjort det til sitt eget. I tredje klasse hadde de f.eks. tatt utgangspunkt i før/ettertest fra 2. trinn søk som også omhandler kildekritikk. Her hadde de laget lapper med personene nevnt i oppgaven (kongen, statsministeren, popstjerne, fotballspiller, foreldre, venner, lærer, rektor osv.) som de hadde laminert – og så fikk elevene i oppgave å rangere disse etter hvem man kunne stole mest og minst på. Elevene hadde sittet i grupper og diskutert, og så hadde man blitt enige om en rekkefølge. Det hadde blitt mange gode diskusjoner, og mange meninger om hvem man kunne stole på i ulike sammenhenger. Enkelte mente at kongen var mest troverdig, andre holdt en knapp på rektor og lærer – men alle var enige om at popstjerner og fotballspillere var de som kom nederst. De hadde også arbeidet med søk; lærer hadde vist nettleser og søkemotor i plenum – og så hadde de forsøkt å søke etter f.eks. hvor mange elever som var på skolen. Enkelte hadde søkt på foreldre – og der var det visst kommet opp litt av hvert. En far hadde sagt at man kanskje ikke skulle søke mer om ham…det er både humoristisk og kanskje også litt skremmende – det gikk i alle fall opp for foreldre at kanskje ikke alt bør publiseres.

De viste også denne filmen (laget av min gode venn Lage) på konferansen;

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Hva må en lærer kunne? Yrkesfaglærere: dette er et veldig godt tips

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


