Hva må en lærer kunne?

I dag har jeg vært på konferansen til Senter for IKT i utdanningen, og kort vist noen tanker rundt hva en lærer må kunne i forhold til bruk av IKT. Dette bygger mye på kurset Teaching With Technology. Som et utgangspunkt kan man si at IKT har to hovedmål; å jobbe mer effektivt (produktivitet) og støtte lærerens undervisning.

integrasjon

Mitt fokus er at læreren skal være i stand til å gjøre selvstendige valg om hva slags ressurser, verktøy og tjenester som skal brukes. Dette krever kanskje at man tidvis må ha noe opplæring (trykkekurs) for enkelte typer programvare, apper eller tjenester – men jeg tror det er mer å hente på at man sørger for kompetanseheving på områdene nevnt i figuren. Basiskunnskap som læreren trenger om hvordan IKT-ressurser kan støtte læringsmål kan være;

  • Gitt et læringsmål; identifisere passende IKT- ressurser og ferdigheter for å bruke dem
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert ressurs for opplæring
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert oppgave/aktivitet

For å velge verktøy kan man tenke seg en grovinndeling som;

  • Multimodale presentasjonsverktøy (for eksempel presentasjonsprogram som PowerPoint, Prezi, iMovie osv)
  • Verktøy for interaktivitet (for eksempel Kahoot, samskriving osv)
  • Produktivitetsverktøy (for eksempel notatverktøy, tankekart osv)
  • Foto- og videoredigeringsverktøy (for eksempel PhotoStory, iMovie, Pixlr, Photoshop osv)
  • (ut)Forskningsverktøy (for eksempel søkemotorer, animasjoner, simuleringer osv)
  • Kommunikasjonsverktøy (for eksempel epost, chat, videokonferanse, blogger osv)
  • Tilgjengelighetsverktøy (for eksempel høykontrast, høytlesing, forstørrelse, språkvalg osv)
  • Vurderingsverktøy (for eksempel quizzer/tester og programvare hvor man kan registrere og analysere data)

Hva tenker dere om en slik tankegang?

By the way; jeg skal i alle fall jobbe videre med denne tankegangen – og for tiden holder jeg på å sette opp innhold i en mooc som jeg tenker skal piloteres hos noen skoler til våren, så får vi se om det gir noen resultater..

Reklamer

7 comments

  1. Det fins mange tjenester en med fordel kan bruke i skolen. Jeg har prøvd ut mange og kan fortelle om mange fjaskoer. Det gjør jeg ikke. Er du interessert, skriv og spør.

    Jeg har nettopp vært på høstmøte for skolebibliotekarene og hørt rysjepikene eller var det ryskjebibliotekarerene, forelle om en gratistjenste for kildehenvisninger. Den må jeg klare å formidle med suksess.

  2. Interessant med denne oversikten. Jeg hadde en gang en idé om å skrive om læring fra flere perspektiver: når jeg informerer/foreleser, når vi arbeider individuelt, når vi samarbeider om en oppgave, når vi vurderer og veileder. Kom bare til den første…..

  3. Jeg hører gjerne om fiaskoer 🙂 og siden jeg vet du er god til å føre i pennen vil jeg glede meg til å lese

  4. Takk Eva for denne «… siden jeg vet du er god til å føre i pennen …»
    Det var så hyggelig å lese at en god helg er sikret.

    Akkurat nå vil jeg si: damene på bibliotekmøte var verken rysjepiker eller ryskjebibliotekarer de var rysjedamer!

    Søkeordet er altså: Rysjedamene

    Prøv det!

    Etter på kan du prøve å installere Zotero

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s