Hva må en lærer kunne?

25.11.14 at 21:28 7 kommentarer

I dag har jeg vært på konferansen til Senter for IKT i utdanningen, og kort vist noen tanker rundt hva en lærer må kunne i forhold til bruk av IKT. Dette bygger mye på kurset Teaching With Technology. Som et utgangspunkt kan man si at IKT har to hovedmål; å jobbe mer effektivt (produktivitet) og støtte lærerens undervisning.

integrasjon

Mitt fokus er at læreren skal være i stand til å gjøre selvstendige valg om hva slags ressurser, verktøy og tjenester som skal brukes. Dette krever kanskje at man tidvis må ha noe opplæring (trykkekurs) for enkelte typer programvare, apper eller tjenester – men jeg tror det er mer å hente på at man sørger for kompetanseheving på områdene nevnt i figuren. Basiskunnskap som læreren trenger om hvordan IKT-ressurser kan støtte læringsmål kan være;

  • Gitt et læringsmål; identifisere passende IKT- ressurser og ferdigheter for å bruke dem
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert ressurs for opplæring
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert oppgave/aktivitet

For å velge verktøy kan man tenke seg en grovinndeling som;

  • Multimodale presentasjonsverktøy (for eksempel presentasjonsprogram som PowerPoint, Prezi, iMovie osv)
  • Verktøy for interaktivitet (for eksempel Kahoot, samskriving osv)
  • Produktivitetsverktøy (for eksempel notatverktøy, tankekart osv)
  • Foto- og videoredigeringsverktøy (for eksempel PhotoStory, iMovie, Pixlr, Photoshop osv)
  • (ut)Forskningsverktøy (for eksempel søkemotorer, animasjoner, simuleringer osv)
  • Kommunikasjonsverktøy (for eksempel epost, chat, videokonferanse, blogger osv)
  • Tilgjengelighetsverktøy (for eksempel høykontrast, høytlesing, forstørrelse, språkvalg osv)
  • Vurderingsverktøy (for eksempel quizzer/tester og programvare hvor man kan registrere og analysere data)

Hva tenker dere om en slik tankegang?

By the way; jeg skal i alle fall jobbe videre med denne tankegangen – og for tiden holder jeg på å sette opp innhold i en mooc som jeg tenker skal piloteres hos noen skoler til våren, så får vi se om det gir noen resultater..

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

ICILS – noen tanker IKTplan i praksis

7 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild  |  26.11.14, kl. 17:17

    Det fins mange tjenester en med fordel kan bruke i skolen. Jeg har prøvd ut mange og kan fortelle om mange fjaskoer. Det gjør jeg ikke. Er du interessert, skriv og spør.

    Jeg har nettopp vært på høstmøte for skolebibliotekarene og hørt rysjepikene eller var det ryskjebibliotekarerene, forelle om en gratistjenste for kildehenvisninger. Den må jeg klare å formidle med suksess.

  • 2. Inger Langseth  |  26.11.14, kl. 22:41

    Interessant med denne oversikten. Jeg hadde en gang en idé om å skrive om læring fra flere perspektiver: når jeg informerer/foreleser, når vi arbeider individuelt, når vi samarbeider om en oppgave, når vi vurderer og veileder. Kom bare til den første…..

  • 3. evabra  |  26.11.14, kl. 22:43

    Jeg tror at dette er viktig å ta med seg, og skal skrive mer om dette framover🙂

  • 4. evabra  |  26.11.14, kl. 22:44

    Jeg hører gjerne om fiaskoer🙂 og siden jeg vet du er god til å føre i pennen vil jeg glede meg til å lese

  • […] En viktig forutsetning for å kunne bruke IKT i undervisningen, er at man føler seg trygg på utstyret og verktøyene. Eva Bratvold skriver om dette i dette blogginnlegget: […]

  • 6. Kjell Arild  |  16.01.15, kl. 11:09

    Takk Eva for denne «… siden jeg vet du er god til å føre i pennen …»
    Det var så hyggelig å lese at en god helg er sikret.

    Akkurat nå vil jeg si: damene på bibliotekmøte var verken rysjepiker eller ryskjebibliotekarer de var rysjedamer!

    Søkeordet er altså: Rysjedamene

    Prøv det!

    Etter på kan du prøve å installere Zotero

  • 7. evabra  |  16.01.15, kl. 11:13

    Jeg har søkt og sett på rysjedamene nå🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


