ICILS – noen tanker

24.11.14 at 13:28 Legg igjen en kommentar

Jeg har lest gjennom rapporten som omtaler de norske resultatene fra ICILS 2013 – og tenker at det framkommer ikke noe som er nytt (for meg i alle fall). Det er neppe overraskende at 75% av elevene bruker datamaskin daglig hjemme – mest overraskende er det kanskje at 25% ikke gjør det. Nå vet ikke jeg om man eksplisitt sa datamaskin eller om man også her har åpning for nettbrett og smarttelefon – i så fall er da de 25% enda mer overraskende, spesielt sett opp mot andre undersøkelser som viser at utbredelsen av teknologi i alle fall er høyere enn det disse tallene kan tolkes i retning av.

Rapporten sier at 8% av elevene bruker datamaskin daglig på skolen, mens 52% rapporterer om ukentlig databruk. Dette henger sammen med at 1:1 er lite utbredt i norske grunnskoler – de aller fleste har fortsatt datalab eller klassesett – så dette skyldes mye manglende tilgang til utstyr (vil jeg tro i alle fall). Med så lite bruk er det heller ikke unaturlig å tenke seg at elevene rapporterer om beskjeden IKT-bruk i skolefagene – det er jo bare logisk. Det er akkurat som å si at jeg kjører lite fordi jeg ikke har egen bil, jeg får låne en bil en time eller to en gang i blant.

Norske lærere sies å være mer positive til bruk av IKT i undervisningen sammenlignet med andre land. Det er jo fint, men det er egentlig ikke så interessant å måle oss mot andre når hovedfokus bør være; hvis de er så positive må man sørge for å gjøre teknologien tilgjengelig slik at de kan bruke den mer enn det de gjør i dag. Med tanke på at kun 8% av elevene bruker datamaskin daglig på skolen er det heller ikke overraskende at en la andel av norske lærere rapporterer at de ofte tar i bruk digitale verktøy i undervisningen – og de som var så positive da…

Det er også overraskende at et fåtall av lærerne har vært på kurs eller lignende for å heve sin kompetanse i IKT, samtidig som et flertall av skolelederne svarer at skolen prioriterer kompetanseheving av IKT-bruk for lærerne gjennom tiltak som kurs og økte ressurser. Er det bare jeg som ser at dette ikke ser ut til å henge sammen?

SMIL-rapporten pekte i sin tid på at lærere har god redskapskompetanse, men mangler en del på hvordan man skal bruke teknologien pedagogisk. IKT-ansvarlige mener i ICILS-rapporten at mangelfulle digitale ferdigheter er den største hindringen for pedagogisk bruk av IKT. Så hvordan kan man prioritere kompetanseheving (uttalelse fra skoleleder), at man ikke får opplæring (uttalelse fra lærere), at lærerne er positive til IKT-bruk (uttalelse fra lærere) – og samtidig har vi disse utfordringene? Er det opplæring eller ikke – virker opplæringen eller ikke? Hvor ligger problemet?

De eksemplene på prøveformer som er frigitt og vist i rapporten virker fornuftige på meg, jeg oppfatter disse som «matnyttige». Vanligvis dukker det opp på kartleggingsprøver en del spørsmål som jeg oppfatter som helt uforståelige eller meningsløse – så dette var en positiv opplevelse. Norge scorer bra ser det ut til på mange områder, men samtidig tenker jeg at det er ikke så interessant å se hvordan vi ligger an i forhold til andre land – vi må jobbe videre for å skape enda bedre resultater. Ikke for å komme høyere på lista, men for å gi norske elever bedre muligheter.

Mitt vanlige ankepunkt står fast; det er greit med en ståstedsanalyse, men dette er ikke sjokkerende nyheter for oss som er mye ute i den digitale sfæren. Spørsmålet er; vi trenger ikke bruke mer tid på å finne ut hva tilstanden er i norske skoler – det vet vi. Vi trenger heller ikke lete etter hva som har skjedd før. Det blir en slags summativ vurdering – pasienten er død, men etter obduksjon vet vi hvorfor. Da er pasienten død uansett og har ikke noen glede av obduksjonsresultatene. Vi må se det formativt – som et legebesøk hvor vi får høre hvordan helsetilstanden er, og få noen tiltak (trening, behandling, kirurgi, medisin eller endring av livsstil) slik at vi blir i enda bedre form, med høyere livskvalitet og kan leve lenger. Hvor er den konstruktive tilbakemeldingen til hvor skole-Norge skal gå videre?

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Endring av praksis #smartlæring Hva må en lærer kunne?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


