Endring av praksis #smartlæring

Jeg har fulgt med på aktiviteten i MOOC’et Smart Læring fordi jeg selv har produsert noe innhold der. Akkurat dette MOOC’et skiller seg fra en del andre fordi det handler mest om hvordan samfunnet endrer seg med teknologien, og hvordan teknologien påvirker oss – det er ikke et kurs som handler om å beherske teknologien (utstyr og programvare) i noen vesentlig grad. Spesielt spennende synes jeg det er å følge kommentarene for diskusjonene, det er veldig tilfredsstillende å se at andre leser, gjennomfører og reflekterer over de spørsmålene jeg og andre har laget til dette kurset – dette er en erfaring jeg håper alle lærere har. Og hva ser jeg videre – jo, jeg ser at flere tydelig endrer sin praksis – enten det handler om å tenke annerledes eller å gjøre annerledes. Det sier noe om at MOOC’et fungerer. Gjennom å tilegne seg kunnskap, og så reflektere over innholdet og relatere det til seg selv og egen praksis fører det til at man endrer praksis – i alle fall for mange av deltakerne. Et eksempel er diskusjon rundt temaet «hvordan framstår du på nett i dag»:

Tenk deg at du skal søke drømmejobben i morgen. Hva finner arbeidsgiver når han/hun «googler» deg? Ingenting? Uventede ting? Banale ting? Noe som gjør at du framstår som den ultimate arbeidstaker?

Det er viktig å framstå på en god måte på nett – at du viser deg fra din beste side. Tenk gjennom disse spørsmålene og skriv kommentar til ett eller flere av dem:
•Hva vil du gjøre for å framstå som kompetent, som en som har engasjement og vilje, hvordan skal du vise fram dine beste sider (hva slags nettsider vil du bruke for å promotere deg og hva vil du publisere på disse nettsidene)?
•Hva tror du arbeidsgivere ser etter i dag?
•Hvor mye tror du det betyr at du er tilstede på nett?
•Hvor mye tror du det betyr at du har opparbeidet deg gode (digitale) nettverk (f.eks. på LinkedIn, Twitter og Facebook)?

Noen av svarene/kommentarene i denne diskusjonen viser at man har blitt mer oppmerksom på hva man legger ut, og noen har startet opprydding (for eksempel fjerne gamle hjemmesider som ikke har blitt oppdatert på lange tider eller ta bort tekst/bilder man ikke er fornøyd med), andre har opprettet konti på sosiale nettverk for å synes bedre og påvirke hva som framkommer i søk – de har rett og slett blitt bedre kuratorer av sin egen nettprofil.

Lærere som deltar kommenterer og reflekterer for eksempel over hvordan man kan dele (fellesskap og samarbeid), og de tenker over hvordan de selv skal framstå på nett. Man reflekterer over hvordan teknologien endrer både oss og samfunnet. Med økt kunnskap kommer bevisstgjøring – det er viktig slik at man selv «walks the talk» når man skal lære elever om hvordan de skal promotere seg selv, oppføre seg og bygge gode nettverk, i tillegg til at man selvfølgelig selv framstår og bruker nettet på en bedre måte enn tidligere. Noen av deltakerne er ikke «skolefolk», men er f.eks. interesserte foreldre som kommenterer og diskuterer hvordan de skal påvirke skolen der ens egne barn går for å få til endringer der.

For meg har det vært lærerikt å bidra og se endringer skje. Jeg håper lærere sitter med samme følelse når det gjelder egne elever. Noe av det jeg tenker er at det å utfordre med diskusjon og refleksjon må være adskillig mer tilfredsstillende enn å lage noe med faktasvar. En annen erfaring, dog ikke overraskende, er at gjennom praktisk prøving skjer det mer enn om man bare skal lese en tekst. Jeg tror at det å kunne utvikle seg selv og heve sin kompetanse på denne måten – i eget tempo og at dette er noe som foregår over tid – gjør at resultatene blir bedre enn en dag eller to på et kurs et eller annet sted (selv om jeg jo håper deltakerne på mine kurs sitter igjen med utbytte).

Noe som er helt sikkert er at både vi og samfunnet endres, og da må vi prøve å forstå mekanismene og hvordan vi skal forholde oss til dem. Den industrielle revolusjon førte til endringer i jordbrukssamfunnet, nå endrer vi fra industrisamfunn til kunnskapssamfunn – og da må vi endre oss vi også om vi ikke skal bli hengende igjen akterut.

4 comments

  1. Ja, Eva, det er mye av det jeg sitter igjen med også. Tanker om endrede arbeidsprosesser – nye måter å lære på. Jeg har før bevisst prøvd å være så anonym som mulig på internett, men nå har jeg f.eks endelig begynt å bygge opp en profil på LinkedIn. Det å ta kontroll på hvordan man framstår på internett… Det andre er at jeg nettopp oppdaget at Fylket dette skoleåret har skaffet oss Microsoft365 og Profesjonell OneDrive. Så da var det plutselig naturlig når vi skal lage heldagsprøve å dele forslaget slik at alle kan redigere, heller enn å sende diverse versjoner rundt på e-post.

    Ny tankegang – nye muligheter. Det er spennende.

  2. Takk for kommentar, og så hyggelig at du ser det samme som jeg ser. Det er viktig å reflektere over bruk og over hvordan man presenterer seg selv. Lykke til med arbeidet videre 🙂

  3. Først må jeg få lov til å takke for bidrag til SMART LÆRING. Vi trenger slike som deg på mange arenaer, kunnskapsriker og reflekterte personer med en praksisnær forståelse av hva IKT egentlig handler om. Og det er også hva vi ønsker å formidle med dette kurset. Det er lettere å læres seg og redigere bilder i Photoshop, bruke Geogebra og lage grafer i regnearket (som svært mange forbinder med digital kompetanse) enn det er å forså et mer helhetlig perspektiv på hvordan teknologi endrer samfunnet. Men dette siste er nødvendig for at en skal skjønne hvorfor digitale tjenester er så viktige, og blir stadig viktigere. Og det er det vårt mål å formidle. Og da blir jeg også veldig glad når noen faktisk endrer praksis, hvilket ser ut til å være tilfellet for veldig mange av dem som går gjennom kurset vårt.
    Takk for at du hjelper oss med dette Eva.
    Hilsen fra
    Arne Krokan
    kursansvarlig og forfatter av boken SMART LÆRING

  4. Tusen takk for kommentar Arne – men egentlig skal jeg takke deg 🙂 For flere år siden hørte jeg et foredrag med deg i Bergen – og det var da jeg kom i gang med både blogg og Twitter, og har siden hatt stor glede og nytte av dette. Det viser kanskje i praksis at gjennom å bli «opplyst» så vil endringer skje – i alle fall hvis man er villig til å endre seg og sin egen praksis.

Legg igjen en kommentar

