Skal du alltid si hvor du har det fra?

27.10.14 at 10:05 Legg igjen en kommentar

matematikkFor tiden er det en kampanje, som kalles hvor har du det fra,  som handler om kildekritikk og kritisk refleksjon. Det er viktig å være oppmerksom, og ikke sluke alt man leser/ser/hører «rått».  Å være kritisk er essensielt fordi informasjonstilgangen er så stor i dag, og da må vi kunne skille «klinten fra hveten».  Kilder skal oppgis – «steal with pride» – det er både en god vane og handler om at man både skal være etterrettelig (og i skolesammenheng må man kunne skille på hva som er elevens tanker og ideer, og hva som er andres – de siste skal jo ikke vurderes).

Imidlertid dukket det opp en misforståelse rundt dette i dag, som i etterkant blir litt komisk. Det hele startet med at jeg la ut et bilde på Twitter for å si at når noen markedsfører seg med at man kan gjøre matematikken morsommere – så var selve tjenesten ganske kjedelig. Den måten å presentere matematikk på framstod for meg som tradisjonell drill, ikke noe som var morsomt eller kunne virke motiverende. Dette var hele poenget mitt – poenget var ikke å henge ut en spesifikk leverandør. Først fikk jeg en henvendelse som lurte på hvor det var hentet fra, og deretter kom det også en melding fra @ndla_no som sa det var bra jeg spredde kunnskap om dette, men hvor har du det fra (med lenke til nettsiden).

Jeg forstod meldingen som at de også lurte på hvor jeg hadde bildet fra, og jeg svarte derfor at det ikke var meningen å henge ut noen. Andre kastet seg på og lurte på om det var å vise til kilder var å henge ut noen. Jeg svarte at i dette tilfellet var det ikke noe poeng å si hvor jeg hadde det fra – nettopp fordi jeg ikke ønsket å henge ut leverandør, jeg ville fortsatt bare poengtere at denne type undervisningsaktivitet ikke var morsom eller motiverende.

Først når jeg leste twittermeldingen fra @ndla_no høyt gikk det opp for meg at de bare ønsket drahjelp til å spre budskapet, og at jeg fikk den fordi jeg snakker mye om #dømmekraft ute – og at det ikke var bildetweeten med matematikkstykket de viste til – de viste til en tweet hvor jeg skrev at jeg skulle til Geiranger og ha kurs i blant annet kildekritikk og kritisk refleksjon, i tillegg til opphavsrett og naturlig nok tilstedeværelse på nett (hva skal jeg si om meg selv, hvordan skal jeg presentere meg på en god måte, hva kan jeg si om andre, mitt ansvar som redaktør på Internett) – eller #dømmekraft som jeg bruker som samlebegrep på alt dette.

Så forvirringen ble total i dag – og man skal si hvor man har ting fra, men i noen tilfeller (som at jeg ikke ville henge ut en spesifikk leverandør) bør man kanskje la være. Ellers anbefaler jeg ressursene på iktplan.no – der finner du mye under 7. trinn (søk-målet, TONE-målet) og 10. trinn (søk-målet) som omhandler det å være kritisk og hva som er forskjell på plagiering, sitering og referering.

 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

En ny skolereform Endring av praksis #smartlæring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: