Hvis penger ikke hadde noen betydning [video]

I dag sendte @erikwestrum meg en lenke til en YouTube-video, og jeg synes at den fortjente en plass her på bloggen. Hva vil du gjøre ut av livet ditt hvis du kunne velge fritt – det er hovedspørsmålet i videoen. Det er alltid godt å ta seg litt tid til å tenke over akkurat dette. Senest i går stod jeg og fortalte på en samling at jeg er så heldig at jeg kan reise rundt og gjøre noe som jeg synes er meningsfullt, noe som er viktig – framfor å bare «gjøre en jobb». Det gjør at man yter litt mer, strekker seg litt lenger, tåler mer – og uten at det nødvendigvis blir et pes eller ork, selv om jeg selvfølgelig også blir sliten iblant av all reisevirksomhet og produksjon som foregår til alle ukens dager og alle døgnets tider. Skal man velge med hodet eller hjertet, det er ofte et spørsmål. Jef Staes sa det også godt på et foredrag tidligere i år; han snakket om at når man blir kalt inn til medarbeidersamtale er det ofte mest fokus på det du gjør dårligst – og så blir du sendt på kurs for å lære mer om det du sannsynligvis liker minst i jobben. Ting du har pasjon for gjør du ofte bra, fordi du «trener» på det. Ting du ikke liker prøver du bare å bli ferdig med. Vi lever så kort sett i verdenshistorisk sammenheng at vi må jammen prøve å gjøre det beste ut av den tiden vi har – jeg har ikke lyst til å se meg tilbake og angre på ting jeg har, eller ikke har, gjort.

 

Legg igjen en kommentar

